Wat is het formateren van een harde schijf eigenlijk?

Ik kwam op vraag antwoord site en deed daaraan mee. Toen ik de vragen had afgesloten kwam er een bericht in het venster; 'je hebt teveel antwoorden fout, we formateren nu je harde schrijf. Ik heb later iemand de virussen laten checken, wel veel virussen maar geen problemen op de harde schijf. Wat is het formateren van een harde schijf en kan/ mag dat zomaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

De term 'formatteren' komt uit de tijd van de eerste floppy's.
Het formaat floppy paste in meerdere computersystemen. Maar die verschillende systemen hadden elk hun eigen manier om data naar die floppy's te schrijven.

Een fabrikant kon dus niet vooraf de juiste indeling op die schijfjes zetten, simpelweg omdat hij niet wist door welk computersysteem de floppy werd gebruikt. Dat moet de klant dus zelf doen. Hij moest zelf de floppy formatteren.

Bij het formatteren worden bepaalde tabellen op de floppy (en later ook op de harde schijf) aangemaakt waarin bijgehouden wordt welke bestanden waar op de floppy terecht komen. De schijf wordt ingedeeld in sporen (=concentrische cirkels) en die sporen weer in sectoren (=deel van een spoor). Bij een harde schijf zitten intern vaak meerdere schijfjes boven elkaar. Meerdere sporen boven elkaar vormen zo een "cilinder".
Al die locaties krijgen elk hun eigen adres, en in die eerder beschreven tabellen worden die adressen aan de bestandsnamen gekoppeld.

Omdat het formatteren in principe op een lege schijf gebeurt wordt er ook geen rekening gehouden met de eventueel al aanwezige data. Die wordt, mits aanwezig, rücksichtlos overschreven. Het formatteren werd dus ook al snel een algemeen middel om de hele schijf schoon te vegen.

Later is het aantal formaten wat werkelijk gebruikt wordt enorm terug gelopen. Fabrikanten begonnen pre-formatted disks te verkopen. (Mocht je een ander formaat nodig hebben dan kon je hem zelf nog altijd overschrijven.) maar de mogelijkheid om te formatteren is altijd gebleven. In de praktijk wordt het echter alleen nog maar in gezet om een schijf te wissen. De floppy's zijn intussen harde schrijven en USB-sticks geworden, maar het principe is hetzelfde gebleven.

Dan je vraag of dat zomaar kan en mag.

Om naar een schijf te formatteren heb je bepaalde 'rechten' nodig. Je moet 'toestemming' van de eigenaar (administrator) hebben om dat te kunnen. Omdat de meeste mensen de baas zijn over hun eigen computer hebben de meeste mensen die toestemming ook. Immers, als jij je eigen computer wil wissen, dan is dat jouw zaak.
Die toestemming is uit te zetten, maar dan moet je het beveiligingsbeleid van je computer als zodanig instellen.

Mág een ander zomaar je schijf formatteren (wissen) ? Nee, natuurlijk niet. Dat is officieel computervrede breuk (art. 138ab van het wbvs) maar ik vermoed dat dit spelletje je alleen maar wilde laten schrikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Formatteren betekent leeg maken.
Of te wel, al je vragen werden verwijderd (of tenminste een deel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is het verdelen van de Harde Schijf in stukjes (sectoren) zodat er bestanden kunnen worden gevonden. Vergelijk een wegenkaart maken:

Formatteren is het softwarematig indelen van een diskette, harddisk, cd of ander opslagmedium in sporen en sectoren. Daarbij wordt tevens een lege inhoudsopgave gecreëerd. Formatteren is noodzakelijk om een disk te kunnen beschrijven.

Het DOS-commando format kan ook gebruikt worden om van een gebruikte disk(ette) alle gegevens te wissen en "schoon" opnieuw te beginnen. Dit betekent niet dat alle gegevens op de disk(ette) zijn verwijderd, alleen de "inhoudsopgave" is leeggemaakt. Er zijn speciale programma's beschikbaar die wel de gegevens van de disk(ette) verwijderen.