Is Mac echt de beste keuze wanneer je muziek wilt maken en video's wilt bewerken?

Vaak zie je professionele hiphop-producers en andere producers werken met een Mac. Ook video-editers hebben het vaak. Echter zie je op bijvoorbeeld op een grote redactie vaak alleen maar Windows pc's. Is een Mac echt beter voor het bewerken van video's en muziek opnemen en editten et cetera?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een windows computer koopt met vergelijkbare specificaties als de mac dan is deze ongeveer even duur. Apple verkoopt eigenlijk alleen 'high-end' computers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, maar als je echt serieus wilt video bewerken met hoge resolutie en zo ben ik bang dat je een iets duurder computer nodig hebt (Mac of Windows).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel van die prof Hiphoppers hebben er ook 1 om er mee te patsen. Kijk ik heb een Mac! Ipv OSX of Windows kan je ook Linux (bv Ubuntu) installeren, heb je bijna het beste van 2 werelden :P

Antwoorden (5)

Of het de beste keuze voor jou is, weet ik niet. Als je al je hele leven met pc's werkt, zul je best even moeten wennen aan een iMac.

Maar over het algemeen zul je merken dat dingen het gewoon DOEN zonder dat je eerst allerlei instellingen moet doen, dat de software intuïtiever in elkaar zit, dat je nooit tegen een 'blue screen of death' aan zit te kijken, dat je bij elk apparaat dat je aansluit een blij gezichtje te zien krijgt omdat het meteen herkend wordt, en dat je zelden of nooit een virus zult binnenhalen.

Inmiddels is de software die voor PC's beschikbaar is, wel vergelijkbaar met die voor de iMac,maar juist het grafische en de muziek is waar Apple groot mee geworden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, een mac is beter en makkelijker om te gebruiken maar de programma's om echt video's te bewerken op profesioneel nivea zijn wel aan de dure kant
Zo betaal je voor final cut pro meer dan 60 euro denk ik maar je hebt ook imovie en garage band die zijn alle 2 rond de 15 euro en doen bijna het zelfde imovie voor films en garage band voor muziek je kan er ook mee opnemen en zelf echte instrumenten mee opnemen van intrument naar mac er is een groot aanbod aan programma's om te bewerken voor de mac het is dan wel handig om een muis te gebruiken als je een laptop koopt maar als het voor jou geen probleem is om een mac te kopen zou ik voor de mac gaan: veel snellen veel beter en veel mooier
Maar ik zou wachten met het kopen van een mac tot een week of 2 na 11 juni er komt namelijk een nieuwe soft ware uit voor de mac en dan hoef je die niet meer extra te kopen maar staat hij al op de mac voor je hem koopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof me, deze "echte" producers waar de vraagsteller het over heeft werken echt niet met garageband.
Deze kopen software (weet ik uit ervaring) voor honderden euro's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg toch ook voor bewerken op profesioneel nivea betaal je meer dan 60 euro
Ik wist de prijs niet meer maar ik wist wel dat het meer dan 60 euro was
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Final Cut Pro is 240e en Logic Pro is 150e, dus meer dan 60...
Dat hangt er vanaf wat je precies zoekt.

Hardware
Voor video en muziek bewerking heb je over het algemeen een computer nodig met hoge specificaties. Apple maakt eigenlijk alleen 'high-end' computers en dus zit je meestal goed. Bij andere fabrikanten zijn er veel meer smaken, dus moet je echt zoeken voor een computer met de juiste specificaties. Ik denk dat je zelfs hardware kan vinden die beter is dan een MacPro, al gaat dat een vermogen kosten.

Besturingssysteem
MacOS staat bekend om zijn stabiliteit, gebruikersgemak en stijl. Die laatste twee punten zijn subjectief en hangt af van je eigen voorkeur. Qua stabiliteit is met de komst van b.v. Windows 7 ook een minder doorslaggevend punt van wat ik heb begrepen (Ik werk zelf ruim 10 jaar met Mac of oudere windows versies op het werk). Bij mac heb je wel het voordeel van genitreerde hardware en software en een iets gestroomlijndere OS.

Bewerkingssoftware:
Wat betreft thuis gebruik wint software wint Mac met iMove en Garageband. Dit zijn top programma's voor een thuis gebruiken en zit bij aanschaf op de computer. Apple heeft ook de professionele Final Cut Pro en Logic Pro die goed bekend staan en alleen op de mac werken
Als het gaat om software van derde dan hebben de grote namen meestal zowel een windows als mac versie. Hier zitten ook echt goede programma's tussen.

Misschien dat ik teveel vanuit het Mac oogpunt geschreven heb, maar dat komt voornamelijk omdat er bij andere fabrikanten zo veel meer keus is dat moeilijk is te vergelijken. Sommige zijn echt minder geschikt voor video en muziek bewerking en ander juist wel. Het is ook gewoon een kwestie van jou voorkeur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de Macs zijn voor veel toepassingen beter geschikt, omdat Apple de complete machines beter samengesteld heeft dan de doorsnee Windows PC. Ze zijn ook stabieler, en vervuilen zichzelf minder (de roemruchte fragmentatie van Windows)
Echt goede Windows PC's zijn er ook, die kosten dan ook net zoveel als die Mac's, maar blijven nog steeds meer onderhoud vragen, weer vanwege die fragmentatie. Daarnaast is Windows nog steeds gevoeliger voor malware (virussen, trojans en wormen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn altijd lastige vragen omdat ze zo over gevoelig zijn voor ‘fan’ reacties. Uiteraard zal de notoire Windows gebruiker zijn systeem verdedigen, anders had hij hem niet gekocht toch? Ditzelfde gaat natuurlijk ook op voor de Apple gebruiker. Ik zal me dan ook niet in de discussie mengen en zo objectief mogelijke informatie proberen te geven.

Om te beginnen halen we vast misverstand een onderuit: NEE, een Mac is niet per definitie beter. Het is helaas niet zo gemakkelijk, er zijn verschillende voordelen aan beide systemen, en veel is afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Wat resteert, is het maken van een kosten baten afweging, de volgende lijst geeft een idee van de voor en nadelen:

Voordelen MAC:
*Een fabrikant, dus een beperkte hoeveelheid configuraties. Dit maakt optimaliseren gemakkelijk en als resultaat zie je een heel stabiel systeem.
*Weinig malware/virussen, etc. Maak overigens niet de fout dat dit betekent dat je geen bescherming nodig hebt. Iedere bedrijfsmatige activiteit moet beschermd worden, zeker als je product digitaal gestolen zou kunnen worden, zoals de muziek/film business. Er zijn voor Apple MINDER virussen geschreven, het is niet virusvrij.
*Veel mensen vinden de vormgeving mooi.
*Veel mensen vinden OSX prettig werken.
*Goede software beschikbaar voor jouw doeleinden.
*Apple heeft een zeker imago opgebouwd door slimme marketing, het gebruiken van deze producten kan bijdragen aan de uitstraling die een bedrijf naar buiten toe wil hebben.

Nadelen:
*Een fabrikant, dus beperkte keuze in configuratie.
*Relatief duur. Apple hanteert een hele hoge winstmarge. Hierdoor heb je voor hetzelfde geld een veel snellere Windows machine.
*Verouderde hardware. De basisconfiguraties worden lang aangeboden met onveranderde hardware, waardoor na enige tijd sprake is van veroudering.
*Apple staat niet bekent om zijn goede service. Eerder om de slechte service. Je ontkomt moeilijk aan het kopen van extra garantie of een juridische strijd.

Voordelen Windows pc:
*Heel veel verschillende fabrikanten, hierdoor ontstaat veel marktwerking en lage winstmarges. Het resultaat is dat windows pc’s een stuk goedkoper zijn voor vergelijkbare hardware als een Apple.
*Geen vaste configuraties. Bij aanschaf kan ieder onderdeel zorgvuldig worden uitgekozen.
*Veel mensen vinden Windows prettig werken.
*Goede software beschikbaar voor jouw doeleinden.

verder in reactie >>