Het besturingssysteem van je computer bestaat, in de basis, uit vele regels met programmeercode. In het geval van Windows Vista hebben we het zelf over ongeveer vijftig miljoen regels code! Bij het intikken van die 50.000.000 regels worden uiteraard fouten gemaakt, dat kan niet anders.

Deze fouten worden door kwaadwillenden misbruikt. Deze kwaadwillenden proberen geld te verdienen aan het uitbuiten van de kwetsbaarheden die door de fouten in de software ontstaan. Ze willen jouw computer gebruiken om spam te versturen, ze proberen wachtwoorden te stelen om je identiteit over te nemen en met jouw gegevens dure spullen te bestellen en wat al niet meer. Heel vervelend, maar er is wel wat tegen te doen. We kunnen de computer minder kwetsbaar maken voor dit soort aanvallen door er voor te zorgen dat er zo min mogelijk fouten in de software zitten.

Om die fouten te herstellen worden met enige regelmaat door de fabrikanten zogeheten updates uitgebracht. Deze updates moeten op je computer geïnstalleerd worden zodat ze delen van de code door betere, veiligere code kunnen vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Besturingssystemen zoals Windows® zijn zo complex dat men bij de ontwikkeling en ook tijdens het testen onmogelijk alles zo kan beveiligen dat er geen kwaadaardige scripts (wormen, virussen, trojans enz) gebruik kunnen maken van het systeem. Overigens lukt dat met het besturingssysteem van Apple, iOS tot nu toe nog redelijk goed. Virusscanners kunnen onmogelijk alles tegenhouden, zeker als er weer een zwakke plek wordt gevonden door hackers in het besturingssysteem. Daarom brengt de fabrikant zogenaamde patches uit als er weer eens een zwakke plek aan het licht komt. Je hoeft Windows® niet te updaten als je nooit verbinding maakt met het internet, maar dat doe jij wel gelet op de vraag die je hier stelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet windows updaten, omdat er telkens nieuwe virussen en dergelijke komen. Dat moet dus beveiligt worden, daarom staat er ook vaak als je update dat het een beveiligingsupdate is. Ook zitten er vaak bugs (fouten) in het systeem die hersteld moeten worden.