welke batch script kan mij helpen om een hele map met bestanden van bijvoorbeeld de D schijf naar een lokatie op de C schijf te kopieren?

Ik wil bijvoorbeeld de map foto's in zijn geheel van:
D:\Documents\foto's
automatisch laten kopieren naar
C:\Kroatie\bezienswaardigheden\

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Een batch file (bv copy.bat) met de regel
copy D:\Documents\foto’s\*.* C:\Kroatie\bezienswaardigheden\
Uit de voeren in een DOS window (cmd).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

U kan daar Yadis backup voor gebruiken waar u die eenvoudig kan instellen.
De eerste keer zal die de file volledig overschrijven en nadien telkens automatisch uitvoeren zodra er ook maar een iets veranderd.

Als u daar zelf een batch file wilt voor maken met er instaan :
copy D:\Documenten\foto's c:\Kroatie\bezienswaardigheden -v
die -v staat voor verify

Uw batch bestand moet een extensie .bat . com of .exe hebben om uitvoerbaar te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, Dank u voor uw antwoord. Weet u misschien wat ik precies in een batch file moet zetten als ik een hele map, inclusief submappen en allerlei bestanden in zijn geheel wil kopiëren naar een andere map? Ik heb copy c:\documenten\foto,s C:\kroatie\bezienswaardigheden\ maar dan gebeurt er niks. In de map foto,s zitten ook andere mapjes en dus losse bestanden. Ik wil gewoon een simpel batch bestand maken, maar het lukt niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals u hier schrijft zal dat niet lukken want uw opdracht klopt niet met uw beschrijving. U schrijft C:\documenten\foto,s als bron map maar volgens uw beschrijving staat die file op de D-schijf.
Nog een andere opmerking die map waar u naar schrijft Kroatie\bezienswaardigheden moet u eerst wel aanmaken in de C root. Op boven beschreven manier kan u alle mappen naar om het even copyeren naar om het even waar als u maar telkens het juiste path opgeeft en de folders daar aanmaakt. Denk ook eens aan suluap zijn opmerking, het is toch simpel te doen met de verkenner en dan slepen naar waar u maar wilt.
Windows is gemaakt om al die, voor sommige mensen, moeilijke opdrachten te vereenvoudigen en gebruikt ook al die DOS opdrachten. Maar inderdaad het is een beetje gevaarlijk om uw data op de C-drive te zetten want zoals suluap schrijft wordt de C schijf overschreven als u uw OS (operating system) moet her installeren.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Gewoon knippen en plakken volstaat.
Verder: waarom zou je bestanden op je C:/ willen zetten, die is bedoeld voor OS, gaat er ooit iets goed mis met je OS, zit je stevig met de gebakken peren, ben je n.l alles kwijt. Niet zo'n slimme aktie om je bestanden op C:/ te zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan ook in plaats van met een batch bijvoorbeeld met excel en vba werken.
De link hierbij geeft een code, de uitleg hoe te gebruiken staat er ook bij
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je dit regelmatig uit wilt voeren, kun je ook enkele opties toevoegen om dubbele bestanden te voorkomen. Bijvoorbeeld:

xcopy /e/d/y D:\Documents\foto's C:\Kroatie\bezienswaardigheden
/e betekent mappen kopiëren, ook lege mappen
/s betekent mappen kopiëren, behalve lege mappen
/d betekent bestanden kopiëren waarvan de laatste bewerking is gedaan na de datum van de doelmap.
/y vraagt om bevestiging bij het overschrijven van een bestand
/h worden verborgen bestanden ook gekopieerd. Deze kun je weglaten.

Dit zet je in kladblok en sla je op als bijvoorbeeld copy.bat , maar met in ieder geval de extensie .bat. Mocht je het ook met een andere map willen doen, dan moet je, als er spaties in de map- of bestandsnaam zit, de map- of bestandsnaam tussen aanhalingstekens zetten, bijvoorbeeld "Mijn documenten".