um ik heb sinds vorige week op eens een bestand op mijn pc me de naam ntuser.dat hoe kan het dat het opeens op mijn pc staat en wat is het?

mijn opa vind het irritant en als je blief antwoord snel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dit bestand is een kopie van al je settings. Als je deze wist zal hij vanzelf weer terugkomen.

"NTUSER.DAT is een kopie van de basisinstellingen uit het register voor elke gebruiker (user) op de PC. NTUSER.DAT.LOG is een bestand waarin permanent de wijzigingen worden opgeslagen die door de gebruiker worden aangebracht (en zelfs zonder dat er effectief wijzigingen worden gedaan, maakt dit een nieuw log). Dit om bij problemen de actuele instellingen van het user-profiel te kunnen terugzetten. Een soort doorlopende backup, dus."

Toegevoegd na 1 minuut:
Het beste antwoord is overigens:

Gewoon afblijven en niet meer naar kijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb je er last van? Ga dan met de rechtermuisknop naar Properties en zet daar het vinkje aan bij Hidden (of verborgen oid ik heb een engelse Windows versie))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

waarom kijk je niet gewoon op google? ik heb dat nu maar gedaan.

NTUSER.DAT is een kopie van de basisinstellingen uit het register voor elke gebruiker (user) op de PC. NTUSER.DAT.LOG is een bestand waarin permanent de wijzigingen worden opgeslagen die door de gebruiker worden aangebracht (en zelfs zonder dat er effectief wijzigingen worden gedaan, maakt dit een nieuw log). Dit om bij problemen de actuele instellingen van het user-profiel te kunnen terugzetten. Een soort doorlopende backup, dus.

In NTuser.dat (en ook alle afgeleiden daarvan .LOG, .BAK, e.a.) staan de persoonlijke instellingen - per gebruiker (user) - opgeslagen. Dan gaat het over register- en desktopinstellingen, maar ook over alle individuele instellingen die je als gebruiker hebt gekozen voor allerlei apparaten (bvb. printers) en programma's.

Indien je dit zou verwijderen, krijg je bij een volgende aanmelding automatisch de instellingen van de standaarduser op jouw gebruikersnaam ... en ben je dus alle persoonlijke instellingen kwijt.

Conclusie : niet verwijderen ( behalve als je ervan houdt om bij elke opstart telkens je eigen instellingen terug in te voeren :) ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in ntuser.dat staan de registersleutels van HKEY_CURRENT_USER

van de gebruikersaccount van de computer.

het hoort op je pc te staan, en staat waarschijnlijk in
C:\Documents and Settings\Your Name Here\NTUSER.DAT

of iets vergelijkbaars, windows 7 gebruikt weer een andere structuur van mappen.

ik snap niet waarom je opa dat bestandje iritant vind.. zonder dat werkt je windows niet meer lekker, dus zonder ntuser.dat is het een stuk iritanter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een systeembestand waar als ik het goed heb data van de gebruiker instaat. Maar volgens mij hoort dit onzichtbaar te zijn (standaard). Het lijkt erop dat je het perongelijk zichtbaar hebt gemaakt.

Volgens het microsoft forum zou dit een oplossing moeten zijn voor win7 om het weer onzichtbaar te maken:

"Dit kan u doen door in de verkenner te gaan naar organiseren>map en zoekopties>het tabblad weergave>in de lijst staan 2 opties die van belang zijn hiervoor : Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen en Verborgen mappen en bestanden."

Dit is overigens niet dramatisch hoor. Je kan het ook gewoon op zichtbaar laten staan. Het is in ieder geval geen schadelijk bestand en hoort gewoon bij windows.

Het is me overigens een raadsel wat je opa ermee te maken heeft, maar dat terzijde.

Ik hoop dat het lukt.