Heeft een PC ook andere schijven dan een harde? B.v. een zachte of een halfzachte? Dit is een serieuze vraag van een digibetueus?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peter wat een leuke vraag..+1

Het beste antwoord

Er zijn na 1980 ook pc's geweest met zachte schijven. Ik had er een. De HP 85. Dat waren 9 inch = 23 cm flexibele schijven. verwisselbaar. Er zijn ook tijdelijk in die tijd vaste flexibele schijven geweest.
Er zijn twee zaken:

hard versus flexible
fixed(vast) versus verwisselbaar.

Alle combinaties zijn er geweest, maar thans is de fixed hard disk de meest voorkomend schijf eenheid

Toegevoegd na 5 minuten:
Het onderscheid hard versus flexible slaat op de schijf en men noemt 'flexible' ook wel 'floppy'

fixed versus verwisselbaar slaat op het feit of de schijf al dan niet verwisseld kan worden

Er is nog een derde onderscheid:
internal versus external.

Ik heb nog gewerkt met external, verwisselbare harde schijven ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee die zijn er niet... Het zijn van een soort glas met metaal opgedampte ronde schijven... En floppy-harde schijven zijn er niet...

Bubble-geheugen als harde schijf komt er wel aan in de verre toekomst en memorychips als harde schijf binnenkort...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met die vraag zat ik ook ooit in mijn maag:
AWM
14 jaar geleden
Omdat die schijf zwaar is noemen een harde schijf denk ik..
Weet niet zeker.!

Toegevoegd na 4 minuten:
uitleg harde schijf
http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/hardware/harde-schijf/harde-schijf.html
Wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Harde_schijf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De harde schijf heet hard omdat hij bestaat uit één of meer niet-flexibele ronde platen, in tegenstelling tot de flexibele floppy's die bij de oudste minicomputers het enige opslagmedium waren.

Dus inderdaad vroeger had je flexibele (of maak er van "zachte") schijven. Alleen die zijn inmiddels antiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger waren er harde schijven en zachte schijven. De harde schijven waren niet buigbaar, de zachte wel.

In het Engels vertaald heten die twee soorten letterlijk hard discs en floppy discs.

De floppy disc is in onbruik geraakt; vervangen door de USB-staaf.

Overigens is er verschil van mening over wat nu wel en niet een floppy disc (zachte schijf) mag heten. Ik ben gewend dat die hele grote dingen van heel lang geleden, van 13", floppy discs heetten. Ook de dingen die in de eerste PC's zaten, 5,25", heetten floppy discs (die waren 180 kb of 360 kb groot).

De laatste generatie, de 3,5" (capaciteit 720 kb of 1,4 Mb), heet voor mij ook floppy disc. Daar zit namelijk een zacht schijfje in. Voor anderen heet zo'n ding *geen* floppy disc, omdat er een harde behuizing omheen zit.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja. Niet zo zeer een zachte of een halfzachte, maar er zijn vele vormen van opslag media. Een harde schijf is een vorm van extern geheugen, een elektromechanisch computeronderdeel waarop gegevens bewaard kunnen worden. Met de aanduiding harde schijf kan men de eigenlijke schijf bedoelen waarop in de vorm van magnetische polarisatie de gegevens zijn geschreven, maar meestal bedoelt men het hele apparaat met schijven, lees- en schrijfkoppen en besturingselektronica, samen in een behuizing. In IT-documentatie wordt de term vaste schijf gebruikt, omdat de schijf vast in de computer gemonteerd wordt. De gegevens zijn permanent, in tegenstelling tot het vluchtig Random Access Memory (RAM) en blijven ook bewaard als de computer uit staat.
Een diskette bestaat uit een dun, flexibel (waarvan de Engelse benaming floppy is afgeleid), rond stuk plastic, bedekt met een magnetiseerbare laag en gevat in een vierkant of rechthoekig omhulsel.