Ik ga dadelijk Linux Mint installeren als OS op mijn laptop. Iemand enig idee hoe ik erachter kan komen of ik de 32 of 64 bit versie moet hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Bijna alle systemen van de laatste 6-7 jaar zijn 64-bit. Noem de naam van je CPU en het kan bevestigd worden. Klik de windowsknop aan, tik in systeem, klik systeem aan, daar staat je processor/cpu.

Toegevoegd na 49 seconden:
Dat je nu misschien een 32-bits OS draait zegt niks.

Toegevoegd na 12 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Intel-processors#64-bits
http://en.wikipedia.org/wiki/Amd64#AMD64_implementations
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een 32-bit OS draait kan het zijn dat het systeem weergeeft dat je een 32-bit processor hebt, terwijl je misschien een 64-bit hebt. Het is dan beter om het processor type te googlen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zeg ik toch precies. Dat hij de naam van de CPU moet geven en niet moet kijken wat er over het OS gezegd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik reageerde op "Klik de windowsknop aan, tik in systeem, klik systeem aan, daar staat je processor/cpu.". Hier kan dus staan dat het een 32-bit processor betreft... ik wou verduidelijken dat dit dus niet waar hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk daar zelf eens, bij mij wordt daar helemaal geen uitspraak gedaan over het aantal bits van de processor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1C1GGGE_nlNL448NL448&q=system+properties+windows+7&gs_sm=11&gs_upl=2174401l2179540l0l2181391l13l10l0l3l3l0l97l499l10l13l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&biw=1920&bih=1075&pdl=300&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=xtw3T4LvKcar8QOp-4mxAg Ik zie nergens een uitspraak over het aantal bits van de proc in deze screenshots, ik denk echt dat je het fout hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, er staat systeem-type en daarachter het bit-type van het systeem en dus niet per definitie van de CPU. Toch dacht ik dat dit voor verwarring kon zorgen, vandaar mijn opmerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dacht juist de verwarring te voorkomen door de toevoeging, maar als de vrager het nu snapt, is het alleen maar beter :D
Dit kan je lezen in de handleiding van je laptop. Als het daar niet instaat kan je eerst 64-bit proberen, als deze niet werkt (en dat merk je gelijk), dan heb je de 32-bit versie nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is inderdaad afhankelijk van je CPU. Je handleiding kan je daar vast meer over vertellen. Twijfel je dan zou je dé 64-bit versie gewoon kunnen proberen. De 32-bit versie werkt echter altijd aangezien 64-bit computers ook in 32-bit modus kunnen draaien.

Qua snelheid zul je tussen beide versies overigens niet zo heel veel merken.