Ik wil graag windows 7 op mijn pc.

Ik heb nu windows Vista.
Maar wil dus graag windows 7 Ultimate.
Ik wil graag weten hoe het in z'n werk gaat.
Behoud ik al mijn bestanden en geïnstalleerde programma's?
En als het niet bevalt.
Hoe zet ik Windows Vista terug?

Kan dit met mijn laptop (Acer Aspire 5536-644G50MN dit is niet de mijne, maar een vergelijkbare).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Informatie over de upgrade kan je vinden in de bijgaande link. Deze pagina biedt ondersteuning bij de upgrade of aangepaste installatie. De aangepaste installatie is een schone installatie. Je bent dan alle bestanden kwijt.

Een upgrade is eenvoudiger (indien mogelijk), maar de schone installatie vaak wel beter, zoals antwoordman aangeeft. KLik op onderstaande pagina op de link "aangepaste installatie" voor een uitgebreide handleiding wat je allemaal moet doen.

Vantevoren kan je ook de Windows 7 upgrade advisor installeren. Je krijgt dan een rapport welke programma's en hardware problemen kunnen geven. Een link naar de upgrade advisor staat in de tweede bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Heb nu al 5 dagen Windows 7 Ultimate.
Bevalt tot nu toe zeer goed.
(speel alleen games op me laptop maargoed) ;)

Andere antwoorden (5)

Allereerst: Er is niet echt een reden om over te gaan op Windows 7. Het is even snel als Vista.
Voor de rest worden upgrades door kenners afgeraden. Een 'clean install' is aan te bevelen. Dan ben je al je data kwijt, dus als je daaraan gehecht bent, dan moet je een backup maken van te voren.
Dan vraag je hoe je Vista terug krijgt.
Daar heb je de installatie CD (DVD) van Vista voor nodig. En ook dan raak je al je data kwijt.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik merkte wel verschil in positieve zin. Zeer tevreden zelf en ik was ook al een tevreden Vista gebuiker.
AWM
14 jaar geleden
Webwereld (geloof ik) heeft uitgebreid getest, en de snelheid van Windows 7 (ook opstartsnelheid) bleek gelijk aan Vista, maar sneller dan XP.
Maar het is best een strak OS, niets op aan te merken.
Als je dat verschrikkelijke UAC maar uitzet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan verklaar ik de verbeterpunten vooral aan het op 64 bit draaien (vista draaide op 32) en het opschonen van alle software die in de achtergrond draait. Lijkt me ook logisch.
AWM
14 jaar geleden
Ik draai al twee jaar een Media Centre op Vista 64, nog nooit gecrasht en hij staat altijd aan.
De slechte naam van Vista was niet helemaal gerechtvaardigd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zal het feit dat ik nu 64 bit draai inderdaad wel de grootste verbetering zijn ;o) Ik was wat huiverig voor de upgrade, maar met de Windows advisor kreeg ik een rapport wat wel en niet compatibel was. Dat hadden ze netjes gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ik met mijn laptop op 64bit draaien?
AWM
14 jaar geleden
Ja, Windows 7 wordt een hit.
90% van de zakelijke gebruikers zijn blijven steken bij XP vanwege de vermeende ellende met Vista. Die kunnen nu een inhaalslag maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij was de vermeende ellende echte ellende - na de schone installatie op een DualCore van Dell, werkte de PC erg traag. Ook met de nieuwst-vindbare drivers en allerlei flauwekul uitgeschakeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zeer tevreden over W7, zeer snel en alles WERKT, in 1 keer automatisch, zonder gezeik. Heerlijk.
Als je Windows 7 koopt dan kun je bij installatie kiezen voor de optie "upgrade". Op dat moment blijven je bestanden en geinstalleerde software behouden.

Mocht Windows 7 niet bevallen dan zul je Vista moeten terugzetten met de recover cd die je bij aanschaf van Vista of je PC hebt ontvangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is makkelijker om de onnodige zaken in Vista uit te schakelen, zoals Aero en allerlei andere flauwekul.
Als je toch 7 wilt installeren: stop de DVD er maar in - alles wijst zich vanzelf :). Als je autorun hebt uitgeschakeld, wat verstandig is: kijk in 't autorun.inf bestandje op de DVD om te vinden welk exe-bestand je moet aanklikken.

Maak wel liefst twee verschillende (types) backups van AL je belangrijke bestanden, waarvan je minstens één backup eerst naar een andere PC kopieert en aldaar bekijkt/checkt.

Alle niet-hele-dure laptops zijn beter gebaat bij XP of Linux dan bij Vista/7.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Back-up alle data. Begin met een schone installatie. Dan hou je het beste je overzicht. Geef een student die bijverdient een euro of 20 om dat te doen, en hij regelt alles voor je. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In jouw geval lijkt mij een Dual-Boot het beste. Selecteer een aparte partitie/harde schijf en installeer daar W7 op. Je kan dan elke keer kiezen of je W7 of Vista opstart. Je houd al je gegevens, maar programmas moet je opnieuw installeren, drivers zijn over het algemeen geen probleem, dat doet W7 vanzelf, hoef je vrij weinig aan te doen.
Bronnen: