Verschil tussen Ubuntu en W7?

Ik zou graag willen weten wat de belangrijkste verschillen zijn tussen Ubuntu en Windows 7. Is het een aanrader om Ubuntu te gebruiken ipv W7? Kan ik ook Ubuntu samen met Windows 7 gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Belangrijk verschil is sowieso dat Ubuntu gratis en open is en een door velen in het openbaar gemaakte linux distributie, en Windows 7 een gesloten Microsoft-systeem dat best een flinke duit kost (maar hoe veel precies is zeer afhankelijk van hoe je het koopt en welke versie).

Verder is het enorm belangrijk wat je er precies mee wilt gaan doen op dagelijkse basis?

Overigens kun je inderdaad Windows en Ubuntu samen gebruiken. Sort of, dan. Je kunt vanuit Ubuntu een "virtuele computer" opstarten die Windows draait - dat is niet perfect maar wel nuttig als je af en toe eens iets in een windows omgeving wilt testen of zo. Andersom kan ook, dan geldt eigenlijk hetzelfde. Verder is er nog de mogelijkheid van een "dual boot" oftewel je computer bij het opstarten ervan via een menuutje vertellen of hij Windows of Ubuntu moet laden deze sessie. Je hebt nog allerlei vage uitzonderingen, tussenwegen en andere frutselmogelijkheidjes maar dit is 't wel zo'n beetje denk ik in grote lijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt!

Andere antwoorden (3)

Het grootste probleem waar je tegen aan kan lopen is het gebruik van bepaalde software die niet voor Linux is geschreven. Games, Photoshop en MS Word kan je alleen via WINE (een soort Emulator) draaien.

Ik heb Ubuntu als dual boot, maar gebruik het weinig aangezien ik mijn geluidskaart (exotisch ding) niet draaiend krijg. Als je allemaal standaard hardware gebruikt moet dat echter geen probleem zijn.

Als je nooit bovengenoemde software gebruikt of tevens ook gratis open source alternatieven gebruikt (GIMP, Open Office) dan is het een fantastisch en gratis OS.

Je kan heel makkelijk Ubuntu proberen door even de CD (er is discussie of de volgende een DVD wordt) te downloaden en zonder installatie Ubuntu te booten, als het bevalt kan je gewoon Ubuntu installen en dan krijg je dus een keuze menu welke de optie geeft om Win7/Ubuntu te starten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okay. Heel goed uitgelegd. Ik zou het willen proberen dus kunt u mij vertellen waar ik een CD kan krijgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download Geheel legaal te downloaden van de eigen site, even branden en proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh die had ik net gedownload. Dankjewel voor de info!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad die live CD installatie! Had ik nog helemaal niet aan gedacht. Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je download ook op een usb stokje zetten en daar vandaan uitproberen of installeren, scheelt een cdr.
Wel even in de bios aangeven dat je vanaf usb wilt booten dan.
Of een RW gebruiken kan natuurlijk ook..
Windows 7 gebruikt, net als de nieuwste versie van Ubuntu, ook geavanceerde grafische technieken.

En Ubuntu is gebaseerd op Linux, en dat is geavanceerder en stabieler dan Windows 7. Voor vrijwel elk programma, is voor Ubuntu wel een Linux-versie of een alternatief te vinden.

PS: Op http://ubuntu-nl.org/getubuntu/download/LTS kan je de LTS-versie downloaden.
Die heeft langer ondersteuning, en is stabieler.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Windows is gewoon een grafische schil (in jargon GUI = 'Graphical User Interface') om DOS (Disk Operating System) dat je nog kunt bekijken en als je Spartaans wilt doen gebruiken en in programmeren via het programma dat luistert naar de naam 'cmd.exe', terwijl de andere gebaseerd is op Unix.