Start mijn pc sneller als ik de c:// schrijf 100gb geef, zonder verdere programma's?

Ik heb een laptop met een 740/50 hdd, zal hij sneller starten als ik de c schrijf 100gb geef en er verder geen programma's opzet?

Toegevoegd na 18 minuten:
De hdd is 7200rtp
En 8 gb ram
plus i5 processor

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De grootte van de schijf is niet zo belangrijk, maar het aantal geïnstalleerde programma's heeft wel invloed. Veel programma's starten ook bij het opstarten, en draaien vervolgens op de achtergrond mee. Hoe minder van dat soort programma's je hebt, hoe sneller je opstart. Als je echt sneller op wilt starten, zou je een SSD als C: kunnen gebruiken. Een SSD is opslag op basis van flashgeheugen en is veel sneller dan een harde schijf.

het verschil zal nauwelijks meetbaar zijn, maar hij zal wel ietsie pietsie sneller zijn. Een snellere schijf (bijvoorbeeld een SSD schijf) zal meer effect hebben. De rest van je PC moet daar natuurlijk wel gebruk van kunnen maken. (Als je processor of een te klein geheugen de bottleneck is zal een snellere schijf je niet helpen)

Nee, ander programma's kun je beter op een fysiek andere schijf (dus niet één schijf met meerdere partities) zetten, eventueel samen met de pagefile (hierin worden stukken geheugen opgeslagen en teruggehaald als het geheugen te klein is).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100