Start mijn pc sneller als ik de c:// schrijf 100gb geef, zonder verdere programma's?

Ik heb een laptop met een 740/50 hdd, zal hij sneller starten als ik de c schrijf 100gb geef en er verder geen programma's opzet?

Toegevoegd na 18 minuten:
De hdd is 7200rtp
En 8 gb ram
plus i5 processor

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De grootte van de schijf is niet zo belangrijk, maar het aantal geïnstalleerde programma's heeft wel invloed. Veel programma's starten ook bij het opstarten, en draaien vervolgens op de achtergrond mee. Hoe minder van dat soort programma's je hebt, hoe sneller je opstart.

Als je echt sneller op wilt starten, zou je een SSD als C: kunnen gebruiken. Een SSD is opslag op basis van flashgeheugen en is veel sneller dan een harde schijf.
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het verschil zal nauwelijks meetbaar zijn, maar hij zal wel ietsie pietsie sneller zijn.
Een snellere schijf (bijvoorbeeld een SSD schijf) zal meer effect hebben.
De rest van je PC moet daar natuurlijk wel gebruk van kunnen maken.
(Als je processor of een te klein geheugen de bottleneck is zal een snellere schijf je niet helpen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ander programma's kun je beter op een fysiek andere schijf (dus niet één schijf met meerdere partities) zetten, eventueel samen met de pagefile (hierin worden stukken geheugen opgeslagen en teruggehaald als het geheugen te klein is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik installeer meestal wel op dezelfde schijf maar op een andere partitie, zonder links oid naar OS, en al zeker toepassing uitvinken bij MSconfiguratie (indien nodig)
nooit geen problemen met een trager werkende windows
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat erop dat de koppen van 2 schijven onafhankelijk werken waardoor e.e.a. sneller wordt.