Kun je als 2e besturingssysteem Linux erbij zetten?

Dus naast XP of vista.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien al eens gedacht aan VMWare? Of Virtual Box?
Ik weet niet waar je het voor gebruikt, maar is over het algemeen erg handig!

Het beste antwoord

Zeker wel. Dit wordt "dual boot" genoemd. Je moet er wel een extra harde schijf voor hebben, of vrije (niet gepartitioneerde) ruimte op je bestaande harde schijf. Als je dat niet hebt kun je een programma als Partition Magic gebruiken om je bestaande partities te verkleinen en zo vrije ruimte te maken.

De meest gangbare Linux distributies, Red Hat (Fedora), Debian en Ubuntu, detecteren zelf wel dat er een Windows installatie aanwezig is en zullen het boot menu automatisch goed instellen. Omdat de boot loader van Windows alleen maar Windows kan opstarten zal Linux een nieuwe bootloader installeren (deze heet "grub", GRand Unified Bootloader), deze bootloader kan de meeste operating systemen starten.

Er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Ten eerste, als je een PC opnieuw inricht is het aan te raden om eerst Windows te installeren (en vrij ruimte over te laten voor Linux), en pas daarna Linux.

Ten tweede, als je ooit Windows update naar een hogere versie (bijvoorbeeld van Vista naar 7) dan wordt je bootloader overschreven en kun je geen Linux meer starten. De oplossing is dan om te starten vanaf een Linux CD en de bootloader terug te zetten.

Verder kun je vanuit Linux wel je Windows partities zien en bewerken (pas wel op met NTFS partities, de ondersteuning vanuit Linux hiervoor is nog niet 100%), maar omgekeerd gaat niet. Windows kan de Linux partities wel zien, maar niet lezen of bewerken.

Een andere mogelijkheid om meerde operating systemen op een machine te hebben is door gebruik te maken van een "virtual machine". Een "virtual machine" is een speciaal programma wat een volledige PC emuleert, op deze manier kun je dus een volledig OS binnen een window draaien. Dit is een goede methode als je alleen eens met Linux wilt spelen zonder het gelijk op je PC te installeren.

Bekende virtual machines zijn VMware en VirtualBox. MicroSoft biedt zelf ook een virtual machine aan onder de naam Virtual PC 2007.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie! :-)

Andere antwoorden (4)

Deel je schijf op in partities met partition magic, gaat heel makkelijk, Druk dan de instalatie cd van windows xp dr in en selecteer de lege partitie en instaleer hem daar.
Nu heb je dan 2 Os op je pc staan en kun je kiezen tussen die 2 bij het opstarten, ik heb het zelf ook!

( bij bron staat partition magic )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey Dirk,
Bedankt voor de uitleg.
Partition magic heb ik hier ook.
Maar moet ik dan eerst XP eraf gooien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat hoeft volgens mij niet.
Jahoor, het is geen kwestie van 'of' maar 'en en'.
je kunt inderdaad je schijf in stukjes hakken of meerdere schijven hebben. Ik zelf kies in bios vanaf welke schijf ik start, zo heb ik vista geprobeert en ben ik nu met W7 aan het spelen. terwijl vanaf een andere schijf gestart, m'n bedrijf gerund wordt en weer een andere schijf is m'n game PC, alles met dezelfde machine en elke keer totaal anders. dat kan door je schijf in stukken op te delen (parttition manager) of fysiek verschillende schijven.

Het wordt aanbevolen om een backup te maken voordat je een "C\:) schijf gaat partitioneren, ik heb die nooit nodig gehad, maar zeker voor onzeker.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tip: hou alle data van mogelijke C schijven, daardoor mag/kun je makkelijk formatteren en iets nieuws installeren terwijl op een andere schijf je besturing mogelijk blijft en er nooit data verloren gaat door zo"n format
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, maar of het zinvol is, is de vraag. Ik heb een maand geleden UBUNTU op mijn XP-3 desktop pc gezet, maar ik kreeg mijn WiFi niet aan de praat. Toen dacht ik, kom ik haal UBUNTU eraf, maar dat lukt niet. Iedereen geeft aan dat het moeilijk is, maar nergens staat een werkende methode. Ubuntu werkt goed, als je geen echte Windows programma's nodig hebt, beter zelfs dan Windows. Maar een dubbel systeem moet doen met een gekocht VM product. Dus ik laat mijn laptop op Ubuntu en mijn desktop pc keurig op XP
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de partitie formatteert is Ubuntu er wel af. Bedel je niet dat je de Ubuntu bootloader er niet af krijgt?
Als je zoiets als VM gebruikt kun je zelfs meerdere besturingsystemen TEGELIJK en door elkaar heen runnen.

Het ene window is dan van Windows, het andere van OSX, en weer een andere van Ubuntu. Wel fijn als je wat meer RAM hebt, maar op mijn MacBookPro met 2Gb ram heb ik bovenstaande wel gedaan als proef.

Met 2 OS-en gaat het goed, met 3 ga je het een beetje merken dat het iets langzamer gaat. Ik vermoed dat als ik 2Gb bijplaats, dat het prima gaat.

De gein is dat als ik windows gebruik (alleen als proef hoor, als ik echt aan het werk moet is het gauw weer osx), dat de Apple MacbookPro een rete-snelle windowsmachine is.