Is het mogelijk om mijn laptop opnieuw te installeren met de recovery CD die ik bij de aankoop van m'n PC kreeg?

De PC is van het merk Medion, en de laptop niet. (wel allebei windows vista)
Is dit mogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Meestal is dit niet mogelijk om de volgende redenen:

► De Windows versie is een OEM met een bios* lock, dat wil zeggen een fabrikant specifieke code in de bios heeft staan waaraan de licentie van de recovery cd is gekoppeld, deze Windows versie hoeft ook niet online geactiveerd te worden ( bron 1)

► De software op de Herstel CD controleert of het systeem aan de eisen voldoet mbt bv merk en of type

► De Recovery CD bevat specifieke drivers waardoor de Windows niet wil werken op andere hardware, over het algemeen niet van toepassing omdat Windows dan met generieke drivers gaat werken.

► En het is licentie technisch niet toegestaan

Wat vaak wel werk is een Retail of OEM windows installatie DVD te gebruiken en daar zelf alle drivers voor het notebook te installeren, vaak zijn deze te downloaden op de site van het notebook. Je moet nu wel de code in geven van de stikker op je notebook om deze windows versie te kunnen activeren. Of dit wel of niet legaal is discutabele. laat ik het een grijs gebied noemen.

Ook kun je tegen vergoeding meestal een recovery CD van het notebook bij de leverancier verkrijgen

Of op marktplaats een oproep plaatsen voor een kopie van een recover CD voor dat merk en type notebook.

Of Een Windows Vista licentie kopen deze zijn niet zo heel duur

*Bios verwijst naar software in de pc die oa er voor zocht dat de pc opstart en bv van Harddisk op CD een OS gaat laden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je laptop is gekocht met een windows versie erop en je hebt geen cd erbij, dan staat er vaak een recovery partitie op je schijf. Deze kun je niet zien, maar vaak kun je aanspreken met b.v. F8 (ligt aan merk en type) in te drukken bij het opstarten van de pc.

zoals net al gezegd is, is het niet mogelijk de cd van de andere pc te gebruiken