Wat is er zo erg aan Windows Vista?

Windows vista, het besturingssytsteem dat overal flink wordt afgekraakt. Er wordt geroepen dat je beter bij windows xp kon blijven, en nu wordt er naarstig uitgekeken naar windows 7 om maar van dat vista af te zijn.

Ik werk nu net een jaar met windows vista en moet bekennen dat ik deze 'afgestotene', als ik het zo mag noemen, helemaal niet zo erg vind. Het enige waar ik me lichtelijk aan stoor is aan de vele beveiligingswaarschuwingen of 'toestemminggeef'-dialoogvensters als ik iets probeer te openen, maar verder vind ik het allemaal behoorlijk meevallen.

Waarom wordt Vista gezien als het 'foutje' van moeder Microsoft? Kan iemand me uitleggen wat er mee mis is, en waar zich dat in uit? Of is het stiekem ook wel een beetje in de mode om af te geven op Vista?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

In de eerste versie van Vista was het UAC (User Account Control, het steeds om toestemming vragen) heel scherp afgesteld. Je kon bijna niets doen zonder dat je je toestemming moest geven.

Microsoft heeft dat daarna opgelost, maar toen was de kwade naam al gevestigd.

Ik heb Vista pas sinds anderhalf jaar, dus nadat de te scherpe UAC was opgelost. Ik heb er echt nooit last van. Ja, als ik mijn firewall-instellingen eens een enkel keertje wil aanpassen, dan komt die vraag om toestemming. Maar dat vind ik eerder logisch dan hinderlijk, zelfs wel een prettig gevoel van veiligheid. Verder heb ik er nooit last van.

Een ander probleem is dat Microsoft met Vista voor de allereerste keer streng is geworden in het scheiden van het administrator-account en de user-accounts. Tot en met XP waren de meeste thuisgebruikers gewend "gewoon" altijd onder het administrator-account te werken.

Erg onverstandig natuurlijk, maar iedereen was eraan gewend het zo te doen. Toen kwam Vista, en was die ingesleten manier van werken niet meer mogelijk. Ja, dan krijg je natuurlijk een storm van protest: de mens laat zich nu eenmaal niet graag her-opvoeden, zelfs niet als dat in zijn eigen belang is.

Op dat gebied heeft Vista de hete kastanjes uit het vuur gehaald. Men is er nu aan gewend dat de oude manier van werken niet meer kan, en men ziet er het nut van in. Ook al is Windows 7 eigenlijk niet veel anders dan een opgeleukte Vista, puur omdat men er nu aan gewend is, wordt het nu wel geaccepteerd.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apple werkt ook met een UAC, echter daar werkt het wel. Zo gebeurd er niets zonder toestemming en toch wordt er weinig toestemming gevraagd!
Cryofiel
14 jaar geleden
Aha, dus zo'n Apple werkt precies zoals Vista! ;-)

Andere antwoorden (7)

Vista werd grootscheeps aangekondigd als DE nieuwe opvolger van XP, die een einde zou maken aan de noodzaak om bij elke upgrade een nieuwe PC te kopen, omdat het besturingssysteem weer 2* zoveel resources nodig heeft als het oude.

Dat hebben ze niet waar weten te maken. Daarbij is het zo dat er in de eerste maanden van VISTA heel veel programma's en hardware niet werd ondersteund, en dat jij nu ook aangeeft: vista de gebruiker niet vertrouwd en behandelt als een klein kind.

Dat zijn zo een paar redenen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spelletje spelen; blue screen, word document schrijven; blue screen, het was een beetje te veel Vistablauw past bij jou en daar is niks van gelogen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Vreemd. Bij mij is Vista juist zo stabiel als een huis. Net zo stabiel als Windows NT (mijn vorige besturingssysteem), veel stabieler dan Windows 98 SE en Windows XP.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had bij xp juist die bluescreens
Ik werk nu een week of 3 met Windows Vista en moet zeggen dat het me enorm mee valt...

Maar hier tegenover staat wel dat ik een 2 jaar terug een maand een leen laptop had met Vista en daarvan moet ik zeggen dat Vista echt rampzalig was als besturingssysteem...

De Vista Computer die ik nu heb is natuurlijk voor zien van alle SP etc. updates. En dit wilt natuurlijk wel eens een voordeel zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Windows hiermee een flinke stap te ver heeft gezet. De opzet is leuk, ondanks dat 90% al standaard was op een Mac, maar het werkt gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je er meer gezeik mee hebt dan met XP, vooral toen het net uit was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vindt het vervelend. Xp was ook veel simpeler. Met al die extra aanpassingen zoals sideboard/widgets en kleurtjes en toestemmingen zijn ze misschien wat overboard gegaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niet zoveel mis met Vista op zichzelf als besturingssysteem. Het is alleen zo met windows dat je veel van computers moet weten om het allemaal aan de gang te houden. En het kost ook veel tijd.

Met Apple's OSX is dat allemaal niet zo, dat werkt voor je in plaats van tegen je.

En dat is precies wat er mis ging met Vista. Aan de ene kant ziet het er veel mooier uit dan XP (met dank aan de inspriratie van Apple) Maar je moet er toch weer veel meer mee bezig zijn om het werkend te krijgen en te houden.

Windows 7 lijkt nog veel meer op Apple's OSX dan Vista, dus de hoop bestaat dat het goed komt allemaal. En dat Apple weer wat concurrentie voelt om NOG beter te worden:)

Er blijft nog steeds een groot verschil, al ziet Windows 7 er mooi uit nu. Windows zit een beetje klem: als je wilt puzzelen dan kan dat veel mooier en beter met Linux, dat kun je echt laten opzitten en pootjes geven als je gaat bitjesfluiten. Heb je daar echt helemaal geen kennis van of zin in, dan is OSX een ware verademing en lust voor het oog.