Waarom verandert de Kernel voor Linux-Ubuntu zo vaak?

Ik gebruik meestal mijn ubuntu 11.04 om dat dit veel stabieler is dan Windows, maar nu heb ik op nog geen 6 maanden al 3 keer een andere kernel geïnstalleerd. Van 2.6.38-10 tot nu 2.6.38-13. Heb al een keertje de 2.6.39 geinstalleerd ook maar dan op een andere pc.

Mijn vraag is, waarom verandert deze zo snel en wat wordt er dan zogezegd beter? Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

De kernel is de basis van het operating system, dus als daarin een fout of beveiligingslek wordt gevonden is het zaak om dat snel op te lossen. De functionaliteit blijft verder hetzelfde, maar de kernel wordt steeds stabieler/veiliger. Het kan best zijn dat de verbeterde fouten in stukjes zitten die je toch niet gebruikt (bijvoorbeeld code voor een filesystem dat je niet gebruikt, of een driver voor hardware die je niet hebt), dus dan merk je zelfs helemaal geen verschil.
gvrox
12 jaar geleden
Een andere kernel installeren is niet nodig. Er word bijvoorbeeld extra functionaliteit toegevoegd, die je blijkbaar ook niet nodig hebt, want ik begrijp uit je vraag niet dat je die kernel update uitvoert omdat er iets niet werkt, of dat je hardware veranderd.
De Kernel wordt steeds onderhouden om compatibel te blijven met de nieuwste hardware. De kernel is de 'onderste laag' van je besturingssysteem, hij/zij is het contact tussen overige software en de hardware.

updaten van 'internet software' is wel handig omdat het daar ook vaak gaat om beveiliings-verbeteringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Zie je een update van 2.6.38-10 naar 2.6.38-11 dan als een overstap naar een "andere" kernel of niet ? Want juist bij een update van een kernel waarbij de eerste 3 getallen van het versienummer niet veranderen gaat het om bugfixes ten behoeve van stabiliteit en beveiliging.