Kan iemand mij in "bananen en kokosnotentaal" uitleggen wat het verschil is tussen een LAN en een VLAN en hoe een VLAN er uitziet?

Op het werk hebben we verschillende VLAN's en een collega heeft geprobeerd uit te leggen wat een VLAN nou eigenlijk en hoe het werkt. Helaas wil het kwartje niet echt vallen. Wat maakt een gewone LAN to VLAN? Kan iemand met het in simpele taal met vergelijkingen duidelijk maken of me wijzen op een link?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Als jij honderd computers met netwerkkabeltjes met elkaar verbindt spreek je van een LAN. (Local Area Network.)

Maar als die honderd computers in een pand staan waar vier bedrijven huizen, dan kan het handig zijn om de computers te verdelen in 4x een Virtueel LAN, zodat je ze allemaal wel via dezelfde kabeltjes van de hoofdverbinding(en) naar buiten het pand kunt laten gebruik maken, maar toch 4 losse netwerken kunt inrichten. Je kunt je voorstellen dat als het ene bedrijf een software ontwikkel bedrijf is en het andere bedrijf een administratiekantoor, dat ze geheel verschillende eisen stellen aan hun eigen netwerk, maar toch graag niet allemaal fysiek gescheiden netwerken willen aanleggen.

Ook kan je bedrijf bijvoorbeeld verspreid zijn over verschillende fysieke locaties, met dus verschillende fysieke netwerken. Maar als dat er veel zijn, valt dat allemaal niet te beheren door een systeembeheerder die maar op 1 plek zit. Dan verbind je het ene fysieke netwerk met het andere via bijvoorbeeld Internet, en maak je een Virtual LAN waardoor alle computers door 1 beheerder te bereiken zijn alsof het 1 netwerk is.

Kortom: een VLAN is een LAN, maar dan virtueel. Dat wil dus zeggen: een berg computers inrichten als "behorende tot" een netwerk, zonder dat dat netwerk van de fysieke omstandigheden afhangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Goede bananen en kokosnotentaal ;>)
Als ik je goed begrijp, weet je al wat een LAN is, dus hoef ik dat niet meer uit te leggen.

Een V-LAN is een virtueel LAN dat bestaat uit een DEEL van een netwerk (LAN), samen met een DEEL van één of meer andere netwerken. Al die delen van die netwerken doen net alsof ze samen één LAN vormen. Maar dat LAN bestaat niet echt, vandaar de term V-LAN.

Laat ik de vergelijking maken met een dorp met straten. Alle mensen die in dezelfde straat wonen, praten met elkaar, maar niet met de bewoners van andere straten. Op die manier is elke straat een eigen LAN.

Als dat niet handig is, kun je afspreken dat je alleen nog mag praten met mensen van wie het huisnummer op hetzelfde cijfer eindigt als het jouwe. Als jij op nummer 42 woont, mag je dus praten met de mensen op nummer 2, 12, 22, 32, 52, 62 enzovoort uit jouw straat. En je mag praten met de bewoners van nummers 2, 12, 22, 32 enzovoort van alle andere straten.

Jouw buren van nummer 44 mogen praten met de bewoners van de nummers 4, 14, 24, 34, 54, 64, 74 enzovoort uit jouw straat, en met de bewoners van de nummers 4, 14, 24, 34, 44 enzovoort van alle anderes straten. Maar ze mogen dus niet meer met jou praten (wat vroeger nog wel mocht).

Op die manier heb je tien V-LAN's gemaakt.

Op welk *echt* LAN je bent aangesloten (in welke straat je woont) was vroeger heel belangrijk, maar nu niet meer. Nu is de logica (jouw nummertje) hetgene dat telt; vroeger was de fysieke lokatie (jouw straat) hetgene dat telde.

Om een V-LAN te maken, is het dus belangrijk dat de diverse LAN's (straten) met elkaar worden verbonden, en dat er een manier is om te bepalen wie bij welk V-LAN hoort (in mijn voorbeeld was dat: het laatste cijfer van je huisnummer).
Cryofiel