Waarom is Apple beter in grafische bewerkingen dan Windows?

Professionele fotografen en grafische ontwerpers werken het meest met een Apple, waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb op een vakopleiding voor fotografie gezeten en daar hadden ze alleen maar macs. Ook grafische ontwerpers en dtp-ers op het werk werken op een mac.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@podk dat is zo.
als je backstage filmpjes kijkt van zangers in de studio of bij concerten ofzo.
zie je altijd dat ze met mac's werken.

Antwoorden (5)

Allereerst moet je even duidelijk maken of je MicroSoft met Apple wilt vergelijken, of Mac OS met Windows.

Maar dat de Mac grafisch beter zou zijn, dat is al lang niet meer zo. Vroeger was de Mac grafisch superieur en daaruit is de gewoonte ontstaan dat ontwerpers, fotografen e.d. met een Mac werken.

Als je het geld dat een Mac kost aan een Windows machine uitgeeft heb je een volwaardige grafische werkomgeving, die zeker niet onderdoet voor de Mac.

Ondanks het feit dat je met een Windows omgeving dezelfde resultaten kunt krijgen, met ongeveer hetzelfde gemak, blijven de meeste grafische gebruikers vasthouden aan (het hun bekende) Mac OS. Tradities breken niet snel.

Dat Adobe zijn Suite al enige jaren allereerst voor Windows maakt en vervolgen 'ook een versie' voor Mac uitbrengt geeft al te denken, lijkt mij.
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die - (min) begrijp ik niet want jou antwoord is zeker meer dan redelijk. Ik zit al een hele tijd te denken om voor het eerst op een Mac over te stappen (om diverse redenen) en dan is zo’n antwoord zeker interessant. Niet dat het me van mening doet veranderen, maar het is wel iets om over na te denken. Daarnaast vraag ik me af wie beweerd dat Apple beter is of grafisch gebied als Windows. Persoonlijk maakt het me niet zo veel uit, maar ben zeker benieuwd naar de antwoorden en reacties.
Gezien mijn niveau mag ik nog geen + uitdelen, maar die hou je van me te goed.
rose
12 jaar geleden
Die min zal wel van een maccie komen. Die zijn nu natuurlijk wat extra gevoelig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Durf nog een stap verder te gaan in vele gevallen is een Mac inmiddels zlelfs de mindere als je prijs prestatieverhouding vergelijkt, echter beide zijn volwaardige machines
rose
12 jaar geleden
Ik ben het weliswaar grotendeels met je eens Jeroen, je moet echter bij Mac wel de design-waarde meerekenen. Dat is voor de prestatie van geen belang, maar voor de priis-kwaliteit verhouding weer wel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb om kosten te besparen binnen het bedrijfsleven bij diverse bedrijven de overstap van MAC naar PC begeleid en mogelijk gemaakt in het verleden en was geen een bedrijf wat problemen had ondervonden sterker nog ze waren dik tevreden en vonden het jammer achteraf dat ze uberhaupt begonnen waren met de MAC en dan met name door de software die is aanmerkelijk duurder.
rose
12 jaar geleden
Ik raad Mac ook altijd af, Jeroen. Maar je houdt altijd mensen die koppig aan hun Mac vasthouden (vaak simpelweg omdat ze dat kennen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij muziek makers DJ/Producers zie/zag je hetzelfde, ik denk dat dat vooral te maken had met de aan de Mac toegekende stabiliteit, vooral pre Win-XP. Kijk maar eens op een avond "live"-acts wat de ratio mac/win is die is een stuk hoger dan "in het echte leven". Ik heb in mijn leven 3x een laptop zien crashen tijdens een concert, geen pretje voor de persoon ik kwestie en voor zijn publiek. Een keer echter begon de laptop random geluid uit te poepen tot vermaak van alle aanwezigen :P
rose
12 jaar geleden
Mijn gitaar is nog nooit tijdens een concert gecrasht.
op school heb ik het volgende geleerd; Apple richt zich op een totaalproduct, dus een combinatie van software en hardware perfect op elkaar afgestemd, anders dan windows omdat dat een platform betreft dat op allerlij willekeurige systemen moet draaien. Japanners zijn vaak behoorlijk goed met het ontwerpen van hardware, maar de software veel slechter. Apple focused zich op de gebruiken en maakt de software dus zeer gebruiksvriendelijk en maakt daar omheen gedisigned hardware. Een voorbeeld is de ipad, een mooi product waarbij de software perfect werkt op dat stukje hardware. Echter door hun design wordt het mede duurder, de achterkand van een ipad is van alluminium en op een manier vervaardig dat het uit 1 blok alluminium is gemaakt en vervolgens wordt geanodiseerd. Dit kost geld maar het ziet er mooi uit enis stevig. Juist doordat alles op elkaar afgestemd is vormt apple mooie en goede producten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk geleerd, maar ben je er wel van bewust dat een macbook bijv. tegenwoordig uit bijna dezelfde componenten bestaat als een "gewone" laptop. Even kijken: CPU: Intel
GPU: AMD of Nvidia
HDD: Net wie de leukste deal maakt maar gewoon een standaard merk. Met geheugen zal het weinig anders zijn. Het enige waar ik weinig van weet is de Mobo's waarvan apple gebruikt maar ze zullen ook gewoon uit dezelfde fabriek komen als een dell of asus laptop. Ik denk dat het enige wat speciaal ontworpen is voor een Apple het Mobo is en misschien het pointing device. Het is dus niet helemaal zo als jij het voorstelt, Apple zoekt heel specifiek bepaalde bestaande hardware uit. Een eigen CPU/GPU laten ontwerpen zou een Mac waarschijnlijk nog 2x zo duur maken en de helft langzamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Min niet van mij, heb je geplust omdat er wel een soort waarheid in zit, maar technisch klopt het niet helemaal, zeker niet sinds apple over is op Intel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moederbord van foxconn, maar wel custom made, naar Apple voorschriften. Inderdaad zit apparatuur van Apple (veel) beter in elkaar als een standaard PC, ook al zijn verschillende onderdelen uitwisselbaar. Dat ze in de grafische omgeving een voorsprong hadden, kwam juist doordat ze weliswaar standaard dingen gebruikten, maar beter op elkaar afgestemd. en vaak "custom made".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Japanners zijn vaak behoorlijk goed met het ontwerpen van hardware" Stereotype, en Microsoft is net zo Amerikaans als Apple?
Ik heb begrepen dat MacOS veel beter is toegerust op het calibreren van de kleur-echtheid van scherm, iets dat voor de amateur totaal niet interessant is, maar voor de professional wel. MacOS heeft colormanagement ingebouwd.

Of Windows dit inmiddels heeft ingehaald weet ik niet.

Wij amateurs vinden RGB plaatjes goed genoeg, maar een professional gaat voor CMYK kleuren.

Overigens ben ik fervent windows gebruiker! ;-) Ik verbaas me er ook altijd over waarom veel mensen denken dat voor professioneel DTP/Muziek bewerking een Mac de enige optie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Tonb hierboven aanhaalt, klopt helemaal. Een mac (oftewel het Mac OS) gaat over het algemeen veel beter met kleurprofielen om dan een Windows PC.

Voor mensen die niet weten wat een kleurprofiel is: Als jij een foto maakt van een rode roos, wil jij dat die foto op je scherm ook dezelfde rood is die de roos in het echt heeft. Als je deze roos dan gaat bewerken in bijvoorbeeld Photoshop en hem dan blauw maakt, wil je dat de blauw die jij hebt uitgekozen, ook dezelfde blauw is als je hem uitgeprint hebt.

Dit gehele proces van kleurechtheid, werkt over het algemeen beter dan op een Windows machine, wat voor fotografen/designers daadwerkelijk voordelen oplevert.

Voor thuisgebruik maakt het vrij weinig uit.

Daarnaast is het inderdaad ook zo, dat veel mensen gewend zijn aan Apple, doordat Photoshop vroeger enkel en alleen op een Mac draaide. Sinds het ook op Windows draait, zijn vele voordelen hiervan weggevallen en is het voor een Mac gebruiker vaak erg lastig om zichzelf te verdedigen waarom ze eigenlijk nog een Mac gebruiken.

Het is overigens prima spul hoor, dat Mac, maar voor mij geen enkel voordeel t.o.v. een Windows machine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Microsoft kwam vroeger niet met een graphical user interface uit wat voor gebruikers dus niet heel gemakkelijk was. Sinds Windows is het gemakkelijker voor gebruikers. Apple heeft zich altijd al op het gemak van de gebruiker gericht met Mac OS.