Ik heb op een andere pc alleen Ubuntu staan, met welk programma voor Ubuntu zou ik een NTFS schijf kunnen maken om Windows op te installeren?

Is dit dan risico's vrij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Zeg er voortaan bij dit soort vragen even bij welke versies van Ubuntu en Windows het betreft, welke bootloader je gebruikt en eventueel je harde schijf indeling zoals hij nu is... Deze informatie is wat karig ;)

Anyway, GPartEd (gnome partition editor) werkt prima. ( zie http://gparted.sourceforge.net/ ).

Let wel op dat de vrolijke vrienden uit Redmont nog altijd je MBR overschrijven tijdens je installatie dus dat je waarschijnlijk je ubuntu niet meer gestart krijgt direct na de Windows installatie. Ik neem aan dat je GRUB gebruikt als bootloader? Die kun je dan achteraf volgens mij recoveren met de ubuntu LiveCD. Je linux partitie zou netjes veilig moeten blijven, daar komt de Windows installatie niet aan (tenzij je daar zelf voor kiest), alleen de MBR wordt gekaapt door Windows.

Deze thread ( http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1389558 ) geeft zo te zien ook wel nuttige informatie -ik heb ff gegoogled voor je- en anders kun je daar altijd meer specifieke hulp vragen - daar lopen een hoop wandelende encyclopedieën rond ;)

Ik weet overigens niet hoe intensief je welke Windows versie wilt gaan gebruiken maar ik doe niet meer aan dual boot (ik heb nu gewoon een Windows machine en een Ubuntu machine :) ) en draai vanuit Ubuntu hooguit nog Windows in een virtual machine. Je blijft rebooten :)

Succes! En remember, Google Is Your Friend...