Ik heb een 10.1 inch notebook met Windows 7 starter en wil dit graag veranderen in Windows XP home premium (legaal). Hoe lukt me dit als 'leek'?

De C-schijf formateren lukte niet, dus heb ik de notebook weer laten teruggaan naar de fabrieksinstellingen. Daarna opgestart en daarbij kreeg ik verplicht Windows 7 starter er weer op. Hoe kan ik dit omzeilen en er dan Windows xp op zetten?
Wie kan me dit in eenvoudige taal uitleggen?

Toegevoegd na 20 uur:
Het betreft een Acer aspire one D-250 en ik heb een externe CD-speler/brander.
De reden dat ik Windows XP wil installeren is:
- ik kan er meer mee
- mijn printer werkt wel op XP maar niet op Windows 7 starter en de printer is voorlopig nog niet aan vervanging toe. En ik heb nog de originele Windows XP CD.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Tijdens het opstarten even de volgorde van het booten veranderen. Dit kun je meestal doen in het menu door op F2 o.i.d te drukken.
Daar moet je CD bovenaan zetten.

Dan de Windows XP cd erin doen en opnieuw opstarten.

Als het goed is staat er dan iets "Press any key to boot from CD" of iets wat erop lijkt.
Druk dan op een willekeurige knop en volg het menu van Windows.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als er geen cd speler in zit, dan kun je een USB cd-speler gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar voor heb je een windows XP CD voor nodig,
Maar die worden waarschijnlijk niet meer verkocht.
en het is zowiezo dom om van een goed geavanceerde bestuuringssysteem te veranderen naar een systeem uit 2001.
Maar goed je hebt een CD voor nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waaeschijnlijk betreft het een netbook. Je moet in de bios de opstartvolgorde veranderen in usb. Je zult je XP cd op de usbstick moeten zetten, er van uitgaande dat je nog een CD hebt hiervan.
Onderstaande link legt je precies uit hoe je vanaf een usbstick kan installeren.

http://computertotaal.nl/cursussen/385-installeer-xp-of-windows-7-vanaf-usb-1.html

Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is niets mis mee om een laptop terug te draaien,maar zorg eerst dat je alle drivers voor XP van de instellingen van de brander geluids beeldkaart het moederbord en het modem hebt gedownload en opgeslagen hebt op een externe drager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Download gratis windows xp versie Acer Home premium (via verschillende websites te vinden en ongeveer 800 mb groot) brand dit op een schijfje en start je notebook op via CD en gebruik je XP license code en de rest volgt vanzelf, het kan zijn dat je nog wat drivers moet zoeken