Mijn PC start zeer traag op. Eens alle programma's geladen zijn werkt hij zeer vlot. Hoe vlugger opstarten?

Ik heb al het programma Startup Faster! geprobeerd, maar werkt niet, slaapstand vind ik ook niet ideaal. Weet er iemand nog een programma zoals Startup Faster! of een ander programma. Ik zou eigenlijk op internet moeten kunnen van zodra de pc opgestart is maar dat lukt niet want hij zit dan veel zaken te laden (ik heb al de zaken nodig bij het laden!) -> antivirus, firewall,... !

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Wat "Sherpa" zegt.
Windows heeft de vervelende eigenschap dat het naarmate men meer software installeert (en vervolgens hopelijk weer weghaalt), het systeem steeds trager wordt.
NTFS beloofde ooit niet te fragmenteren door een journal. Dit is echter door MS in elkaar gehackt (het zou me niks verbazen als het een stagiair was). Voor Vista had MS WinFS aangekondigt. Dit was echter tegen de release datum aan, qua technologie al zo slecht bevonden (al beweerdt MS uiteraard iets anders), dat het snel weggelaten is. Gevolg is dat NTFS is gebleven. Kort maar krachtig, ik wil geen flame war veroorzaken, dit is dus ook geheel _mijn_ mening, NTFS is een zwaar verouderd, slecht ontworpen FS.

Daarnaast, heeft Windows (nog steeds) het probleem van het register. Veel te veel hangt hier vanaf, terwijl de meeste "uninstalls" hun troep hiet lekker in laten staan.

De enige remedie die ik ken, is niet het draaien van "defrag", "system cleanup", "regcleaner", et al ...

Format C:\ en reinstall. Indien met Windows moet en zal blijven gebruiken natuurlijk. Beetje vervelend om te zeggen, maar koop een Mac. Of nog beter, wipe die harde schijf en installeer een Linux distributie (welk U zig maar prettig bij voelt). Zoals een eerdere poster opmerkt, Ubuntu is een leuke instapper. Bleeding edge ... go fedora-rawhide ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
s/beweerdt/beweert/g
Sigh

Toegevoegd na 2 minuten:
s/Indien met Windows/Indien men Windows/
SIGH
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Kijk eens bij Programma's -> Opstarten en haal daar programma's weg die je niet meteen nodig hebt na het opstartproces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt daar rustig _alle_ zaken uitvinken (aangezien 't vaak niet meteen duidelijk is wat wat precies is zonder te googlen). Blijkt dat er iets toch nodig was, dan kan je 't zo weer aan zetten :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm: klopt, vaak staan er programma's in die je echt niet nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, maar om te troubleshooten waar de traagheid in zit kan je 't wel proberen :).
Kijk eens naar Bootvis?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Start / Uitvoeren / Services.msc {enter}
Schakel daar alle zaken uit die niet nodig zijn. Dit is 't ingewikkeldste maar wel noodzakelijk om de boel sneller te staten.
2. Start / Uitvoeren / msconfig / Opstarten: vink daar alles uit.
3. Draai eens AutoRuns: http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963902.aspx
Daar kan je zien wat er wel allemaal niet geladen wordt! Uiterst technisch.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je geen games speelt trouwens, kan je prima toe met Linux. Xubuntu is razend rap. (Dat is een variant van 't meer bekende Ubuntu.) En uiteraard geheel gratis, en geen virusscanner of andere malwarescanner nodig.

Toegevoegd na 14 minuten:
Oh ja en natuurlijk minimaal 2GB geheugen nemen.
Controleer dit als volgt: rechtsklik op 'Deze computer', Eigenschappen, kijk bij de tab Algemeen en zoek naar 'RAM'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook kijken of je BootOptimizeFunction is ingeschakeld. Dit scheelt ongeveer 10 tot 20 seconden.

Uitvoeren ---> regedit. Zoek de volgende registersleutel op: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Dfrg\BootOptimizefunction.
Staat de waarde can Enable op Y, veander dan niets. Staat er een N dubbelklik dan op Enable en verander N in Y. Op veel computers staat de waarde al op Y.

Dit geldt zowel voor XP als voor Vista.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen bij meneer of mevrouw 'vandaag' is de PC ook traag ná 't opstarten (immers, hij/zij geeft aan dat googlen al haast niet eens lukt omdat de PC steeds bezig is).
Ik vermoedt dus dat er teveel zaken continue op de achtergrond draaien of dat er te weinig geheugen in de PC zit :).
Verder staat de genoemde waarde standaard dacht ik al op Y.
En als dat allemaal niet helpt, de aloude remedie...de hele mikmak opnieuw installeren.
Als je dat dan toch gaat doen...kun je inderdaad Ubuntu of Xubuntu overwegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je de computer al eens clean gemaakt hebt? Dus cookies verwijderen en schijfdefragmentatie etc. Elke keer als je op internet zit blijft er ergens wel iets hangen en dan vervuilt je HD. Een leuk en makkelijk programmatje om dit, regelmatig, te doen is CCleaner. Als dit niet lukt zou je altijd nog eens systeemherstel kunnen proberen, dus terug gaan naar die periode dat je compute wel goed werkte. Verder dus veel programma's uitschakelen bij het opstarten zoals al gezegd. Ik lees echter ook dat je en je firewall en je Antivirus en misschien nog wel meer beschermingsprogrammas aan heb staan. Het kan ook zo zijn dat als je 1 of 2 virusbescherming aan hebt staan dat die elkaar een beetje tegenwerken. Afhankelijk van welk Antivirusprogramma je hebt zou je zelfs je Firewall kunnen uitschakelen.
P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan ook een programma downloaden dat heet HijachThis. Hiermee kun je je pc scannen en dan laat hij in de log al je opstarttaken zien, dat zijn programma's die meteen mee opstarten en op de achtergrond (blijven) draaien. Kies dan gewoon voor 'Do a system scan only'. Alle lijnen die beginnen met 04- dat zijn programma;s die opstarten/meedraaien met je pc. Dit kan erg in de snelheid schelen.

In de bron staat een link waar je een behoorlijke lijst met opstarttaken kunt vinden en hoe je die uit kunt zetten. Je moet je wel even registreren maar dit is gratis. Het is zowiezo een handige site voor meer pc problemen.

Toegevoegd na 28 minuten:
Sorry, tikfout. HijackThis heet het programma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je er al voor gezorgd dat je minder bestanden op je bureaublad hebt staan. Door dit te doen, start je computer sneller op.