Klopt het dan je laptop kapot kan gaan wanneer je je laptop schuin houdt en hij nog aan staat?

Mijn vader zegt dat mijn laptop (een jaartje oud) kapot kan gaan wanneer ik hem scheef hou (niet extreem scheef, gewoon wat schuiner wanneer ik op de bank zit en de laptop op schoot is). Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Het scheefhouden van een laptop is geen enkel probleem. Je kunt hem zelfs diagonaal houden, op z'n kant zetten, ondersteboven houden.

De *stand* is dus geen probleem.

Het *draaien* is wel een probleem.

De as van de harde schijf wordt namelijk enorm zwaar belast als je de harde schijf kantelt terwijl hij draait. Daar kan de harde schijf dus kapot van gaan.

Wat betekent dit? Het betekent, dat je een laptop die aanstaat, heel voorzichtig moet draaien/kantelen. De kantelbeweging is namelijk belastend. Het schuinstaan zelf is dat niet.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het kan dat de hardeschijf de lens raakt waardoor hij beschadigt raakt, dat is alleen bij schokken dus gewoon scheef houden is niet erg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Lens? Welke lens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk schrijfkop, was in de war met dvd spelers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... kijk maar naar systemen en spelconsoles waarbij de drive verticaal is geplaatst :)
typisch een broodje aap verhaal. dit is in geen enkel opzicht waar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laptop is best dun en alles zit dus op kleinere afstand van elkaar of zelfs tegen elkaar. Hierdoor zou het Kunnen dat er kortsluiting komt maar dat is alleen in het ergste geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor alleen abrupte schokkende bewegingen ik zit ook lekker met mijn lappie op schoot is zeg maar en ik zit echt niet horizontaal.
capthavoc
12 jaar geleden
Er is een puntje wat je vader zou kunnen bedoelen:

Bij sommige laptops zit de voedingaansluiting op een zodanige plaats dat, wanneer je de laptop niet recht op schoot hebt bijvoorbeeld, de voedingaansluiting onder druk komt te staan. Vaak is dit het geval als je voedingskabel aan de achterkant van de laptop wordt aangesloten, maar je kan net zo goed problemen krijgen als de aansluiting aan de zijkant zit en je er niet voorzichtig mee bent.
De spanning op de aansluitplug kan dan voor een breukje zorgen op het moederbord, daar waar de stroomvoorziening binnenkomt. De breuk(en) onstaan dan meestal in het soldeerpunt van het contactje.
Hierdoor krijgt de laptop geen netvoeding meer (de batterij zal er nog een tijdje voor zorgen dat de laptop wel aangaat, maar de batterij zal niet of niet goed meer worden opgeladen waardoor uiteindelijk de laptop helemaal niets meer doet). Wat ook kan gebeuren is dat je eerst een hele tijd moet priegelen met de plug voordat de laptop weer stroom krijgt. Door de aansluitstekker wat heen en weer te bewegen, moet je dan hopen dat je de breukpunten (toevallig) weer tegen elkaar drukt waardoor het weer even goed gaat. Uiteindelijk wordt het allemaal alleen maar erger natuurlijk, en kan zelfs de hele aansluiting eruit breken.

Als zoiets gebeurd is het zelf te repareren als je wat kennis van zaken hebt en met behulp van een aantal Youtube video's.
Moet je dit laten doen zit je zo op 200 euro of meer reparatiekosten; afhankelijk vaak van je merk en type moederbord.

Het was al eerder gezegd maar nog even voor de volledigheid: de stand waarin een laptop wordt gebruikt maakt allemaal niets uit verder. Externe stekkers echter (voeding, aparte muis, andere randapparaten) daarmee moet je voorzichtig zijn dat je er niet tegenaan stoot of dat er spanning op komt doordat de laptop met zo'n stekker ergens half op je been hangt