Ik heb twee partities, hoe schakel ik volledig over naar een van de twee zonder problemen te krijgen met de boot?

Ik heb win 8 en 7, nu wil ik overstappen naar enkel 8.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

1) ga naar de start omgeving, typ in "msconfig.exe" en druk op enter
2) ga naar de tab boot verwijder windows 7
3) ga naar de desktop omgeving en open windows explorer (windows knop + E)
4) ga naar computer en formatteer de windows 7 partie
5) ga naar de start omgeving, typ in "diskmgmt.msc" en druk op enter
6) rechtermuisknop op de windows 7 partitie en verwijder deze. Hierdoor wordt de ruimte nergens meer aan toe gewezen en kun je deze ergens anders aan toe wijzen.
7) rechtermuisknop op de windows 8 partitie en klik op volume verkleinen. Je krijgt hier een aantal keuze's maar je kunt alles leeg laten en gewoon op volgende drukken, nu wordt de niet toegewezen ruimte toegevoegd aan deze partitie

Voila, als iets nog onduidelijk is, laat me het dan maar weten.

Toegevoegd na 55 seconden:
Je moet wel in windows 8 zitten natuurlijk =)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de stappen goed volgt gebeurt dit inderdaad en kun je gewoon nog booten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je de partitie vergroten?
Gebruik m gewoon als D: , en zet daar al je bestanden op, als er ooit iets misgaat ben je tenminste niks kwijt.

Andere antwoorden (3)

Meest belangrijke: maak een back-up! Vaak gaat het terugbrengen van een 2 naar 1 partities fout!

Zie bron voor beschrijving van jou vraag.

Zelf zou ik alles format doen, en opnieuw beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de bios instellen welke partitie je als eerste wilt booten. Als je dan weer wilt switchen draai je het zo weer om
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Niet". Overschakelen levert per definitie problemen op.

Kun je van de tweede partitie uberhaupt booten? Maw, is het een logische of een extended partitie?

Waarom wil je dit doen eigenlijk? Als je een tweede OS wil installeren, dan gewoon de installatie-CD in de drive leggen en booten. De installatieroutine zal dan een boot-manager installeren die je bij het opstarten de keuze geeft welk OS je wil starten.