ik heb perongeluk alles van mijn computeer verwijdert en mijn windows vista hoe kan ik een andere besturingsysteem op krijgen?

ik wil nu weten hoe ik er een andere besturingsysteem op kan krijgen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Misschien is het een idee om terug te gaan naar de tijd toen je nog geen computer had en nadenken over hoe je het probleem toen had opgelost, dat brengt je wellicht dichter bij jezelf.
En is de oplossing een stuk eenvoudiger.
Maar je niet druk het is goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dit nou weer voor onzin, computerproblemen oplossen door te denken hoe het was zonder computer.
capthavoc
12 jaar geleden
wel heel erg vaag ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me voorstellen dat het heel vaag overkomt, maar ja, ik ben net thuis van een vakantie in the middle of no where en ik kan je vertellen dat het me heel veel moeite kost om weer terug in de hectiek van alle dag te komen. Maar als je er van overtuigd ben dat mijn antwoord onzin is. Ach weet je, ik probeer alleen maar een betere wereld voor iedereen te maken, en computers zijn voor mij daarbij zo onbelangrijk. Niet dat ik niet probeer te levelen hoor. Ik sta nu eenmaal op een bepaalde manier in het leven, en ik hoop dat ik je goed doe.
Maar ja, dat is lastig. Wie moet je goed doen? Mezelf dus. Doe jezelf goed en zoek een ander antwoord op je vraag.
Als je een 'ander' besturingssysteem op wilt plaatsen, dan heb je de installatie cd's voor nodig. Die krijg je als je windows los koopt.

Als je je eigen systeem wilt herstellen dan zou je een recovery moeten uitvoeren. Maar ook dan had je in het begin (voor de fout) de recovery cd's moeten maken.

Zelf maak ik maandelijks een partitie backup. Daarmee kan ik zonder veel moeite (maar wel met kennis en kunde) een herstel maken van mijn systeem.
Misschien ook voor jou om dit te gaan doen, wanneer je systeem weer in orde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vertelt een beetje weinig.
Moet er weer Windows op dan moet je er eentje kopen en installeren.
Hoeft er geen Windows op dan kun je een gratis Linux OS downloaden, op cd branden en installeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Download een linux live CD en doe die in het CD station van je computer.
Start de computer op en het live besturingssysteem zal mee opstarten.
Vervolgens kun je je harde schijf benaderen om je bestanden naar bv een USB HD te kopieren.

LINUX
Linux is een besturingssysteem dat even lang bestaat als windows, alleen is het gratis en zijn alle extra programma's ervoor bijna altijd ook gratis.
Er is zelfs een gratis Photoshop programma voor. Dat heet GIMP.
Er bestaan vele smaken in, want iedereen kan zijn eigen smaak zelf maken (how cool is that !). Dat heet dan een distributie.
Je kunt het downloaden van internet.
Enkele namen: SuSE, Fedora, Red Hat, PClinuxOS, Knoppix, DamnSmallLinux, PuppyLinux, Mandriva, Slackware, Gentoo, et cetera.

LIVE CD
Een Live CD is een CD waar een iso van een operating system op staat dat bootable is. Opstartbaar beschuringssysteem dus.
Je moet daarvoor wel in je BIOS het CD-station als 1e optie voor het opstarten hebben aangewezen.

Hoe doe je dat als dat niet vanzelf gaat : start je PC op en let goed op je beeldscherm. Daar verschijnen straks de instructies hoe je in je BIOS moet komen. Volgende opstart zorg je snel genoeg te zijn om in de BIOS te komen. Daar pas je je instellingen aan (even zoeken) zodat niet de harde schijf maar je CD station de eerste is waarnaar gezocht wordt bij opstarten.
Dan de CD weer in het CD station en nog eens opstarten.

Nu komt je nieuwe, niet op je HD weg geschreven, OS (operating system, besturingssysteem) op.

Live CD's kun je downloaden van het wwweb op:
http://www.livecdlist.com/

Als ik jouw was zou ik kiezen voor PClinuxOS.
http://www.livecdlist.com/pclinuxos
Dat ziet er gelikt uit, werkt als een zonnetje, is voor windows gebruikers erg herkenbaar, en de live-cd kan als je wilt ook geinstalleerd worden op je computer.

Ik kan er nog veel verder op in gaan, maar hier laat ik het even bij.
We horen het wel als je meer vragen hebt.

Succes !

Toegevoegd na 4 minuten:
VOOR ALLE DUIDELIJKHEID:
Als je bovenstaande gedaan hebt kun je dus je bestanden van de computer nog proberen te redden door ze te kopieren naar een andere Harde Schijf, bv een USB HD.

Daarna kun je kiezen wel besturingssysteem je er op wilt zetten. Opnieuw windows of liever linux.