Wat is Samba en hoe stel je dat in op Windows 7?

Ik zie op mijn Adroid Tablet dat je met vele bestandsmanagers ook Samba (SMB) verbindingen kan maken met Windows. Maar ik krijg dit niet aan de gang.
Wat is Samba en hoe stel je dit in op Windows 7?

Op dit moment gebruik ik een FTP-server op de tablet om vanuit de PC hier bestanden op te plaatsen.
Rechtstreeks via USB lukt het niet, maar ik zou ook omgekeerd willen. Nu kan ik wel een FTP-server op de PC gaan opzetten, maar ik wil de SAMBA functionaliteit uitproberen.

Ook omdat ik hiernaast ook een Multimedia player heb welke als NAS kan functioneren.
Kan ik dan ook vanuit de tablet op die NAS komen? Zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Met Samba kun je je Windows-shares zien, dus op je PC moet je een directory op "Shared" zetten. (In de Nederlandse versie zal het wel iets heten als "bestanden/mappen delen"). Je hoeft dus niets extras te installeren op je PC.
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik dus ook al gedaan. Maar op de tablet kom ik er nog steeds niet in.
gvrox
12 jaar geleden
Kun je vanaf een laptop wel de shares op de PC zien/openen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen laptop. Maar ik ben er best wel thuis in. Normaal kan je \\ip-adres intypen in de explorer. Maar hoe zit dat met android?
gvrox
12 jaar geleden
Ik ben (helaas) niet helemaal thuis in Android, maar als het goed is kunnen de apps "ES File Explorer" en "Astro File Manager" de servers en directories op het netwerk vinden. (eventueel met een add-on voor samba).