Stel er is nog 100 GB over op je harde schijf. Maar je PC zal toch vlugger werken als er nog minder GB's op staan. Hoe komt dit?

Het wisselbestand van Windows (XP) kan toch geen 100 GB bevatten? Dus 100 GB is heel veel, maar als ik dingen de-installeer , en ik nog 90 GB overheb, werkt de computer voelbaar sneller. Hoe komt dit? Het wisselbestand van XP heeft toch geen 90 GB nodig? Hoe komt dat een PC vlugger werkt naarmate hij meer GB's vrij heeft?????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een correctie: Als je deïnstalleerd wordt die 100GB vrije ruimte groter, dus zeg maar 110GB.

Het beste antwoord

In elk geval is de oorzaak niet het vrijmaken van die 10 GB.
Waarschijnlijk wel de programma's die je deïnstalleert.
Veel programma's hebben altijd processen actief die je systeem belasten.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een paar redenen.

Het ligt eraan op welke manier je die GB's vrijmaakt. Doe je dat door programma's te verwijderen (de-installeren)? Dan verwijder je niet alleen GB's, maar ook veel processen die anders in het geheugen actief zouden zijn - ook als jij daar geen weet van hebt, hebben veel programma's een of meer processen actief in het geheugen. Zonder die processen is je computer natuurlijk sneller.

Bij het verwijderen van een programma wordt ook het register kleiner. Windows voert tegenwoordig zelf regelmatig een opschoonaktie uit in het register, om het zo klein mogelijk te maken. Hoe kleiner het register, hoe minder gegevens er telkens hoeven te worden doorzocht bij het opzoeken van bepaalde instellingen. Ook daarvan wordt je computer sneller.

Dan de harde schijf zelf. Het kost tijd om de koppen van de binnenste naar de buitenste sporen te bewegen. Hoe minder gegevens er op de harde schijf staan, hoe dichter die gegevens bij elkaar staan. De koppen van de harde schijf hoeven dan minder heen en weer te bewegen om andere gegevens te lezen of te schrijven. Ook dat maakt de computer sneller.

Windows begint het vullen van de harde schijf aan de buitenkant. Daar is de gegevensoverdracht tussen computer en harde schijf namelijk het snelst. Staat er minder op je schijf, dan zijn alleen de buitenste, snelle, sporen gevuld. Hoe voller de harde schijf is, hoe meer gegevens op de binnenste, tragere, sporen zullen staan. Ook dat is een reden dat een bijna lege harde schijf sneller is dan een bijna volle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Sorry hoor. Het eerste deel van je antwoord had ik al gegeven en het tweede deel klopt niet, want Windows defragmenteert niet uit zichzelf. Dus na verwijdering van gegevens blijft de rest staan waar het stond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw antwoord had ik nog niet gezien toen ik het mijne typte. Mijn Windows defragmenteert wel uit zichzelf. Er is een taak actief die dat eens in de zoveel tijd doet, tenzij je die taak zelf handmatig uitzet.
AWM
14 jaar geleden
Dat doet jouw Windows niet, maar aparte software die je hebt geïnstalleerd. Weinig mensen doen dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het risico af om een langdurige discussie te starten:
Windows kent een taskmanager waarbij je automatisch bepaalde taken (programma's) automatisch kunt laten uitvoeren. Windows kent zelf een eigen defragmentatieprogramma maar er zijn andere en betere programma's, dat klopt (PerfectDisk bv). Letterlijk defragmeteert Windows zelf dus inderdaad eigenlijk niet maar dat is een (lastige) kwestie waar Windows begint en ophoudt. Wat betreft dat een legere (is dat een echt woord?) sneller is dan dan een vollere (idem), dat hoeft niet per se. Als je voornamelijk programma's en / of data gebruikt die er het eerst op gezet zijn dan gaat de vlieger niet op (of ben ik nu aan het zeuren? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ben aan het zeuren ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
MrCor, inderdaad, bij mijn Windows werd bij de installatie automatisch een taak aangemaakt die periodiek de schijf defragmenteert door middel van Windows' eigen defragmentatieprogramma. Dat is waar ik op doelde in mijn antwoord. Misschien hangt het van je Windows-versie af, en van de installatie-opties die je meegeeft, of deze taak wordt geactiveerd. Ik heb de taak uitgezet omdat ik nog nooit enig voordeel heb gemerkt van defragmenteren. Na meerdere jaren vrijwel dagelijks gebruik zonder ooit te defragmenteren, heb ik ooit wel gedefragmenteerd. Verschil: nul. Wat betreft de legere schijf: Windows en vele toepassingsprogramma's maken tijdelijke bestanden aan. Al staan Windows zelf en de programma's aan het begin van de schijf, dan zullen die tijdelijke bestanden aan het einde terechtkomen. Hoe voller de schijf, hoe meer naar het (tragere) einde van de schijf die bestanden zullen moeten worden geplaatst, en hoe verder de kop van de harde schijf heen en weer moet reizen om daar te komen.
Als je programma's weghaalt, komt er meer ruimte. Het is niet deze ruimte maar de grootte van deze ruimte. Als deze ruimte opeenvolgend is, kan er dus een groot bestand (of een deel van dit bestand) hier gebruik van maken.
De computer wordt sneller omdat er een klein stukje defragmentatie heeft plaatsgevonden die gebruikt kan worden.

Regelmatig defragmenteren, en backuppen, en virusscannen, en tijdelijke bestanden weghalen (CCleaner). Houden je computer in topconditie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebruik van het wisselbestand heeft eigenlijk niet zo veel te maken met de vrije ruimte op je harddisk. Windows gebruikt dat wisselbestand net als gewoon geheugen in je PC maar behalve een paar weinig gebruikte zaken alleen dan als het normale werkgeheugen vol zit. Je kunt met CTRL-ALT-DEL zien hoe het er voor staat met het gebruik van het wisselbestand. Overigens is het zo dat als je PC echt gebruik gaat maken van het wisselbestand dat de PC dan aanmerkelijk langzamer gaat werken. Dit komt omdat data op de harddisk serieel wordt uitgelezen (bits achter elkaar) en het gewone geheugen afhankelijk van de PC maar meestal met 64 bits (= 8 bytes) tegelijk op de databus wordt gezet.
Je hoort vaak dat als je meer geheugen in de PC zet hij automatisch sneller zou worden. Dit is een fabeltje. Het heeft geen zin meer geheugen te plaatsen als dat niet gebruikt wordt en je PC zal zelfs langzamer worden omdat je gewend raakt aan het gebruiken van meer programma's tegelijkertijd en dat kost dan dus meer tijd om alles uit te voeren.
Overige antwoorden: helemaal mee eens.