Je doelt op x64 wat de door sommige bedrijven verkorte benaming is voor de x86-64 instructieset, dit is de verbetering van de x86-32 instructie set welke vaak gewoon als x86 word aangeduid.
In plaats van de logische x86-64 vs. x86-32 benaming zitten we nu dus met het verwarrende x64 vs. x86.

AMD is trouwens verantwoordelijk voor de x86-64 set, intel heeft het overgenomen met een minimale wijziging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

X86 betekend gewoon dat de besturingssysteem meer van je pc vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
X86 staat eigen lijk voor de x86 architectuur.

Een processor architectuur waar windows 3.11/95/98/ME/XP/Vista/7 normaal op draait.

Dat 32bits of 64bits staat dan voor de instructieset die gebruikt wordt.

Maar meestal als je zegt x86 dan wordt er standaard vanuit gegaan dat het om 32bits gaat.

Bij 64bits zetten ze het er namelijk altijd erbij omdat dat later kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met Intel Die hebben hun processor X86 genoemd deze processore zijn gemaakt voor 32-bit OSen en X32 Was voor de 16-Bit os'en dezen werk slechter op een 64-bit OS Maar met de 64-Bit Proccesore is intel wel gewoon naar de bit serienummer gegaan X64
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Intel is indertijd begonnen met hun eerste ik meen de 8086 processor. Die werd opgevolgd door de 80186 en zo verder. Die X is dus een prefix voor alle types 86 processors, heeft niet direct met 32 of 64 bit te maken (was ten tijde van de eerste x86 zelfs nog 16bits!)