Mijn laptop is gecrasht, wat nu?

Bij het verwijderen van Nero is mijn laptop gecrasht. Gevolgen: USB poorten zijn dood, geen netwerk meer, geen geluid meer.

Herstelpunten werkt niet (melding: kan herstel niet uitvoeren....), stuurprogramma's bijwerken werkt niet (er is een fout opgetreden, bestand is mogelijk beschadigd bla bla)

Wat kan ik doen? Windows opnieuw installeren? Ik heb een voorgeinstalleerde versie (dus geen cd/dvd), wel de productcode. Ik heb ook een backup, dus verlies van data is te overzien.

Wie heeft een suggestie? categorie 'nieuwe laptop kopen' kan ik zelf bedenken. Wie helpt me?

Het beste antwoord

Sommige laptops hebben een recovery partitie en kunnen vanaf daar zonder CD de uitrolsituatie terugzetten. Veelal werkt F11 indrukken bij het opstarten (direct bij het eerste beeld van de BIOS).

Heb je al een system restore geprobeerd? (Start - All Programs - Accessories - System Programs - System Restore). Dan kun je evt. terug naar een situatie dat je pc nog wel werkte...

Aangezien je USB wel werkt onder save mode, zou je kunnen proberen, daar alles wat op Nero lijkt uit je hardware en software te verwijderen en ook niet meer laten starten (autostartmanager). Werkt dat ook niet, ben je met een nieuwe installatie wellicht sneller klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Domtic, gevonden! Die recovery zit er inderdaad op en biedt ook de mogelijkheid om eerst data veilig te stellen (in die modus werkt dat nog wel). Ik ga dit komend weekend eens rustig op deze manier aanpakken. Bijkomend voordeel is dat ik meteen van allerlei tooltjes en troep af ben die ik toch niet meer gebruik. System restore (neem aan dat dat hetzelfde is als herstelpunten) werkt niet. Er staan er 5 en die geven allemaal een foutmelding dat herstelpunt niet verwerkt kan worden. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
herstelpunten.. ik zit hier niet achter een NL-system. :-) Het kan werken (als je geluk hebt ;-) ). Garantie krijg je hier niet. Je kan ook proberen Nero weer te installeren en dan zuiver te deinstalleren. Veel succes!
paulus811
14 jaar geleden
domtic, gelukt via de recovery partitie. Is wel even werk, vooral voor de laptop maar daarna heb je een systeem zoals het de fabriek verlaten heeft. De boel is ook weer een stuk sneller en ik ben nauwelijks data kwijt. Thanks nogmaals!

Andere antwoorden (4)

Het is een softwarematige crash, dus een nieuwe laptop lijkt me onlogisch.

Je kunt proberen het herstel uit te voeren in de veilige modus. Die bereik je meestal door F8 te drukken tijdens opstarten. Dan kan je proberen een herstel uit te voeren.

Je kunt in ieder geval ergens een Windows CD vandaan halen of lenen. Als je deze in de PC doet en opstart dan kom je in een menu om Windows opnieuw te installeren.

Je hebt zelf de productcode, dus daarmee kan je de software activeren als je windows opnieuw installeert. Daarna de drivers zoeken, dat is het lastigste meestal.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je zegt dat de laptop gecrashed is. Kan je nog wel drivers installeren, zoals de USB controller, netwerk controler e.d.?

Het is een beetje de vraag wat sneller gaat. Op mijn laptop ben ik drie dagen verder voor ik alle software weer geinstalleerd en ingeregeld heb na een nieuwe installatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is een kopie van de cd/dvd te bemachtigen. Vraag eventueel na aan je leverancier. (Dell, HP, Laptop)

Of even je pc na laten kijken door iemand die er verstand van heeft. Klinkt niet direct als onoplosbaar probleem in de huidige installatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen mij dit in November 2007 was gebeurt heb ik de laptop naar de Vobis gebracht en een uur later kon ik mijn perfect werkende laptop weer ophalen met alle data er nog op. Kosten 20 euro...

Oké...

Ik was 5 gige aan mp3'tjes kwijt. Maar daar heeft Limewire me weer bij geholpen om die terug te vinden. Want wanneer je stuurprogramma down is heb je een probleem. En als je niet weet wat je in DOS moet aanpassen dan kun je dit beter aan de experts over laten...

Maar zoals je zelf al aan geeft heb je een back-up dus een format C kan ook een oplossing bieden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hi Starbless, wegbrengen is zeker een optie maar ik ben eigenwijs genoeg om het eerst zelf te willen proberen. Met de tip van Som hierboven om in soft modus op te starten via F8 bij opstarten, kan ik nog bestanden (muziek etc) veiligstellen via usb poorten die in 'standaard' windows niet meer werken. Mocht het je weer gebeuren, dan kun je zelfs je laatste mp3'tje nog kopieren. Na een dag klooien en vloeken geef ik het op, en volg ik jouw tip. Bedankt voor je antwoord.
Backup terugzetten. Daar zijn ze voor.

Als je CD-ROM nog goed is kan je eens met MiniPE proberen te booten om te kijken of de USB weer goed gaan. Dan kan je een losse backup maken van de nieuw data.
Ook zou je met MiniPE een extra partitie kunnen maken waar je een nieuwe backup van de data maakt.
Dan kan je je goede backup over de bestaande Windows partitie kunnen zetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hi gdanonym, bedankt voor je antwoord maar (misschien een stomme vraag) wat is een MiniPE? Ik kan in soft modus nog gewoon backuppen, dus ben geen data kwijt, zelfs mn draadloze muis werkt dan gewoon. Zodra ik 'gewoon' opstart zijn alle usb poorten morsdood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb MiniPE op CD-ROM staan. Hiermee kan ik de computer booten en krijg ik een windows achtige omgeving. Echter is dit niet de werkelijke windows op de computer. Dit geeft de volgende voordelen: Geen virussen, geen afhankelijkheid met drivers. OK niet alles werkt, zoals de plugandplay van USB. Dus de USB moet verbonden zijn voor de computer opstart. Ook zijn er diverse handige tooltjes die je kan helpen voor diverse soorten problemen. In jouw geval werkt de USB in de beveiligde modus. Dus maak een backup van de data en zet je backup terug. Dan moet je bij een goede backup de originele toestand en dus ook van Windows (met NERO) weer terugkrijgen. Een goede backup is een backup die de gehele partitie van de HDD terug kan zetten. Maar in mindere nood ook een enkele bestand kan terughalen. Ik zelf gebruik DriveImage XML, maar ook Ghost is een goede. Dit laatste is ook onder gebracht in MiniPE.
Als je niet zo een soort backup hebt, dan zal je windows moeten terugplaatsen. Ook wel een voordeel dat je direct met een goede backup kunt maken die je altijd kan helpen. Succes