Beschrijf geschikte strategieën op ondernemingsniveau en hoe informatiesystemenbedrijven kunnen helpen om op dit niveau te concurreren

Zijn
er in uw werkomgeving dergelijke strategieën opgezet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Beschrijf geschikte strategieën op ondernemingsniveau ??

hoe kunnen informatiesystemen bedrijven helpen om op dit niveau te concurreren???
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Binnen bedrijven is informatiebehoefte vanzelfsprekend belangrijk.

Misschien nog belangrijker is het verkleinen van de behoefte aan informatie.

Hier zijn vier manieren op bedacht door Galbraith

Inbouwen van speling : bijvoorbeeld het hebben van voorraad.

Investeren in verticale informatiesystemen:
personeel beter informeren, waardoor iedereen op de hoogte is van elkaars werkzaamheden en zaken niet dubbel worden gedaan.

Op gang brengen van laterale relaties:
Doordat er meer mensen meedenken van verschillende niveaus kunnen er meer oplossingen gevonden worden. Hiervoor is niet perse meer informatie nodig.

Creëren van zelfstandige taken:
Mensen zijn zelf verantwoordelijk waardoor de taak goed uitgevoerd wordt. Daarnaast kan er ook een overload aan informatie zijn, waardoor dit juist verwarrend werkt.

Daarnaast blijft informatie vanzelfsprekend belangrijk. Ik denk dat het bij informatiesystemen vooral belangrijk is om deze structureel bij te houden. De informatie moet compleet zijn anders is deze nutteloos.

Op deze manier kunnen na verloop van tijd wel beter voorspellingen gedaan worden. Het nut hiervan is naar mijn mening dus alleen op lange termijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laten we als voorbeeld de 4 generieke strategie opties van Porter nemen:
1. Zich richten op een brede markt of juist op een niche markt
2. Zich onderscheidend door uniek te zijn of juist het goedkoopste te zijn.
Hiermee zijn 4 mogelijke strategie opties te bedenken.

Elke strategie stelt specifieke eisen aan de organisatie, besturing, structuur, productie, competenties en ondersteunende systemen (ICT en andere).
Het ontwerpen van een organisatie met als doel een strategie te realiseren werkt dus vanaf het organisatie niveau naar de benodigde systemen.
In die zin kan elk informatiesysteem hier aan meewerken. Het is afhankelijk van je strategie en organisatienrichting of een informatiesysteem de concurentie sterkte vergroot of niet.
De ervaring is wel dat door ICT toepassingen vergrote concurrentie kracht, altijd slechts tijdelijk van aard blijkt te zijn. De vraag is dan ook vaak of de return van de gedane investering wel goed te verdedigen valt.