Virtuele machine voor Ubuntu 9.10

Ik wil Ubuntu 9.10 op mijn PC installeren.
Is het dan ook mogelijk dat ik op Ubuntu games speel die gemaakt zijn voor Windows?
Is er dan een virtuele machine of 'Windows Modus' ofzo?

Het beste antwoord

Er zijn verschillende oplossingen die eigenlijk allemaal niet geweldig zijn. De bekendste twee zal ik bespreken en uitleggen waarom ze niet goed zijn, en uiteindelijk zal ik de enige "echte" oplossing geven.

1. Wine
Wine (Wine Is Not An Emulator) is een programma waarmee je windows programma's helemaal in ubuntu kunt laten draaien. Toch worden heel veel games (al snel 80%) niet ondersteunt, en de gene die je wel kunt spelen zijn dan heel moeilijk te installeren en spelen ook niet lekker. Wine is in de toekomst een ideale oplossing, maar gewoon nog niet goed genoeg.

2. Emuleren met een virtuele machine
Emuleren met een virtuele machine kan wel, maar doordat je windows in ubuntu draait zullen je games enorm langzaam worden. Ik weet dat er ook virtuele machines zijn met GPU acceleratie, maar volgens mij zijn die nog niet voor Linux beschikbaar. Ook ondersteunen deze vaak niet alle games.

De beste oplossing is het maken van een dualboot. Dit betekend dat je zowel windows als ubuntu op je computer installeert, en bij het opstarten kiest welk besturingssysteem je wilt openen. Als je wilt gamen moet je dan wel even opnieuw opstarten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan op ubuntu virtualbox installeren (apt-get update; apt-get install virtualbox) en daarin een Windows virtual installeren. Hierin heb je wel gewoon een activatie code nodig alsof het een normale windows versie is.
Een andere mogelijkheid is om je spellen in WINE te spelen. Hier komen meestal niet de echt heftige spellen voor in aanmerking.
Verder adviseer ik je om ubuntu 10.10 te installeren, of de 10.04 lts (long time support) die jaren ondersteund wordt. Dit simpelweg omdat er meer hardwaredrivers ontwikkeld zijn en beveiligingslekken zijn opgelost.