Volgens mij kun je dat toch echt niet veranderen zonder dat je computernaam veranderd.
Je NetBIOS name is je computernaam.
Dus als je je NetBIOS name wil veranderen moet je gewoon je computernaam veranderen.
Er is geen andere optie, in zoverre ik het weet.
(Als jij het wel te weten komt mag je het mij zeker wel vertellen^^)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het mogelijk is vanuit het register, wat de gevolgen kunnen zijn weet ik niet.
In principe gebruikt software nieuwer dan 2001 niet eens een netbiosnaam, maar de DNS naam.
Als je de DNS/Computernaam niet aanpast, maar de netbiosnaam wel, dan kan het problemen veroorzaken doordat je server 2 verschillende namen heeft.

Wat is je reden om je netbiosnaam anders te willen hebben dan je DNS naam, met name doordat je dit op een gloednieuwe server wilt aanpassen?
Ik weet het niet zeker, maar de nieuwere Mac en Linux versies maken ook gebruik van de DNS naam ipv de Netbiosnaam.

Wellicht dat dit van belang is bij Novell servers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals MrYellow al zegt is de Netbios naam je computernaam.

De naam die je aan je computer geeft is de naam die door netbios gebruikt wordt en ook door WINS herkend wordt.

Wat Kiswum beschrijft, de 'DNS-Naam', is in feite je FQDN, je Fully Qualified Domain Name.

Die bestaat uit je computernaam (hostname) met je domein erachter.

b.v computer1.jansen.lokaal (computer.domein.ext).

Maar je kunt dus niet je computenaam aan passen zonder je netbiosnaam aan te passen omdat ze dezelfde zijn.
rose