Ik wil een server maken met linux, welk besturingsysteem is het beste daar voor en gebruiksvriendelijk?

En welke versie moet ik daar dan van nemen?

Ik ga hem gebruiken voor file sharing
Waarmee ik op windows en linux computer het mapje kan zien bij netwerk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals Rose al zei, Centos is een hele goeie. Makkelijker is Ubuntu Server, gebaseerd op Debian. Voor de echte liefhebber, dus misschien ook voor jou, zijn er SlackWare en FreeBSD. Gefeliciteerd met je keuze voor Linux overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Centos is een gratis RedHat clone die speciaal voor serverwerk bedoelt is en die buitengewoon robust is.

Het voordeel van Centos boven , om maar wat te nemen, Debian, is het gebruiksgemak. Daar vroeg je ook om.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt ook Ubuntu als basis gebruiken, hoewel die wat minder robuust is.

http://www.howtoforge.com/ubuntu-home-fileserver

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je helemaal geen kaas hebt gegeten van Linux en je wilt je er ook niet in verdiepen zou je ook SME kunnen overwegen:

http://wiki.contribs.org/SME_Server:7.5.1
rose
13 jaar geleden
je geeft in je vraag zelf het antwoord, als besturingssysteem neem je dus LINUX voor een linux server. Wat je daar wil doen is wel niet echt simpel als je geen ervaring hebt met netwerken en Linux, laat je dus beter helpen door iemand die het al eens gedaan heeft