Computer na elke opstart bepaalde instellingen geven.

In geen jongerencentrum willen we windows xp computer plaatsen, waarop wij vaste instellingen doen(achtergrond, C schijf niet te benaderen enz..) Bij elke herstart moeten deze instellingen worden toegepast..

De gebruiker mag niks installeren(alleen een Admin mag dit) mag geen dingen opslaan, windows+e, windows+r mogen niet werken.. Deze moet helemaal dicht getimmerd worden.

Wie heeft een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Diverse buurthuizen hebben een computerruimte. Ook bibliotheken hebben openbare computers. Ga daar eens langs en vraag of je met de beheerder mag spreken. Die kan je alle tips geven die je nodig hebt.

Je kunt ook eens kijken of jouw woonplaats een "gilde" heeft, waar ze in een buurtcentrum ouderen wegwijs maken op de computer. Hier ken ik mensen die die systemen beheren, en zij hebben dat ook zo opgezet dat bij elke herstart alle instellingen opnieuw op de juiste manier worden gezet.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak zijn dit speciaal aangepaste installaties, met ingebakken software.. Er is een mogelijkheid met een server dat weet ik. maar het gaat maar om 3a5 computer.
Hoi,

Ik werk zelf als opvoeder bij niet begeleide buitenlandse minderjarigen. In onze leefgroep hebben wij drie PC's staan die de jongeren mogen gebruiken, maar in het verleden al veel rommel erop gekregen. Ik ben me een beetje gaan toespitsen om alles tot in detail te beveiligen.

Met een programma als Windows Steady State kom je ook al een heel eind. Heb er TweakUI en X-setup aan toegevoegd, zo kan je zelf zien welk het makkelijkst werkt voor jullie. (zie bron hieronder)

Op onze cyber-PC's staat ook "Norton Go Back 3.0". Een zeer handig rollback systeem dat alle gedownloade of opgeslagen bestanden wegschrijft op de C Schijf en bij een volgende opstart of inlog verwijdert, je kan het een beetje vergelijken met een systeemherstel. Dit is nodig zodat je zeker bent dat er geen virussen of andere rommel zijn binnengedrongen en alle info van de vorige gebruiker weg is.
Je kan het als administrator zo instellen dat Windows ofwel bij de opstart van het systeem alles terug als gewenst instelt, ofwel bij iedere inlog van een nieuwe gebruiker/gast.
Let wel dat je Goback3.0 uitschakelt wanneer er zich nieuwe updates aanbieden voor Windows XP, zoniet doet hij het iedere keer dat Goback zich geherconfigureerd heeft.

Om alles perfect dicht te timmeren, zou ik je aanraden om het boekje 'windows microsoft command line' aan te schaffen. Dit is een handleiding hoe je alles stap voor stap vanuit de DOS kan instellen, bvb:
- "configuratiescherm" blokkeren voor gasten,
- "deze computer" niet weergeven voor gasten.
Wel wat kennis van zaken nodig bij dit laatste :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt! Ga hier vanavond eens mee stoeien. Had Steady State al gebruikt, maar werkte helemaal zoals ik wilde.. Ga dit nu eens aanvullen met de andere software.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
keep it safe ;)
een gebruikersaccount onder windows, hier kan je de permissies instellen, een vaste achtergrond geen toegang tot c schijf ligt wat gecompliceerder aan gezien het allemaal stand alone pc zijn heb je hier een prog voor nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is gebruik te maken van Windows Steady State:

http://www.schoonepc.nl/tools/windowssteadystate.html
rose