Is linux een goed besturings systeem voor op mijn computer?

Ik ben nog net geen digibeet maar het scheelt weinig nu heb ik half om half besloten daar iets tegen te gaan doen maar ik twijfel of ik mij in windows zal gaan verdiepen of linux wat mij beter lijkt

Toegevoegd na 22 minuten:
ik heb computers voor mijn werk niet nodig het gaat mij er puur om dat ik thuis een goed werkend systeem wil hebben draaien dat ik bij problemen zelf wil kunnen repareren nu moet ik soms hulp troepen inschakelen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook na je toevoeging zeg ik, Windows, met als optie een dual-boot zodat je ook Linux kan draaien.
Ondanks dat er al veel software voor Linux geschreven wordt en er voor veel Windows software varianten zijn kan je bijvoorbeeld dingen als populaire games ed wel vergeten. Ook als je weer eens hulptroepen nodig hebt zal je eerder een Windows-goeroe vinden dan een Linux-goeroe

Het beste antwoord

Als je vaak met windows gewerkt hebt, is linux echt een nieuwe ervaring, er is heel veel anders en het werkt ook anders. Velen zeggen dat linux handiger en beter (normaler) in elkaar zit. Helaas ben ik niet zo handig met linux.. en heb een tijdje een dual-boot ( 2 besturingssystemen op 1 pc) gedraait.
Zo kun je toch wat leren van linux,
en toch de programma's van windows behouden.

Wellicht dat dit ook handig voor jou is!

Verder is linux wel sneller, en in het bedrijfsleven veel toegepast op servers.
Dus wil je iets in die richting doen, dan zou je je kunnen verdiepen in linux.

Wil je op zeker spelen,
dan gewoon dualbooten.

Als je wilt weten hoe het gaat, vraag maar! Reactie of PM altijd welkom.

Groetjes

Toegevoegd na 53 seconden:
Ubuntu of OpenSus vond ik ook wel goed werken.
Wil je iets richting servers doen dan is ClearOS wellicht handig. (Grafisch interface en ook nog eens op afstand bestuurbaar!).

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het kan er vanaf hangen wat je in het bedrijfsleven doet/wilt gaan doen. In het bedrijfsleven wordt meer met Windows gewerkt, en zal men het het wel fijn vinden, indien je ergens solliciteert, dat je met dat programma kunt omgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Linux is absoluut het betere besturingssysteem, maar aangezien Windows nog altijd een monopoliepositie heeft en de meeste PC's hier mee werken is ook de meeste software geschreven voor dit systeem. Linux daarentegen is zg. 'open source' software, wat inhoud dat iedereen daar naar hartelust aan kan sleutelen.
Toch denk ik dat het verstandiger is om je te verdiepen in Windows, simpelweg omdat dit nou eenmaal het meest gebruikt wordt. Heb je dit eenmaal onder de knie kan je je altijd nog richten op Linux.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, en als er dan nog een 2e (oude) pc staat, dan kan je die gebruiken om linux er op te zetten... Mocht het mis gaan, dan kan je op de windows pc de informatie opzoeken, als dat nodig mocht blijken.
Zoals hierboven vermeld wordt hangt het er vanaf wat je wilt doen. Linux in het bedrijfsleven kom je eerder tegen als servers (webserver, mailserver, bestandserver etc...) Als "gewoon" computergebruik wordt Windows veel meer gebruikt. Verreweg om de simpele reden dat Microsoft office het meest geruikt wordt en er meer professionele ondersteuning beshikbaar is.

Natuurlijk zijn er diverse fora voor Linux gebruikers, maar dit wordt maar zelden ingezet als helpdesk.

Wat je zou kunnen doen is om beide besturingsystemen op je pc te installeren. Aangeraden is om eerst Windows te installeren en daarna Linux. Zoek op Google op "dual boot Windows Linux" en je vindt diverse handleidingen om dit te doen.

Als Linux distributie raad ik Ubuntu aan. Gebruiksvriendelijke installatie/gebruik en heel actief forum. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk raad ik voor een dual boot systeem om linux eerst te installeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Linux maakt automatisch een bootmenu aan waar je kan kiezen. Bij windows moet je dat zelf doen. Daarbij komend is voor snelheid beter om de Linux swap partitie aan het begin van je harde schijf te maken vanwege het vele schrijf en lees acties. Alhans dat is mijn ervaring.
Linux is zeker een goed besturingssysteem voor jouw computer.

Maar jouw verhaal lezende krijg ik niet de indruk dat je zelf erg computerminded bent. En dan is Windows een betere keus. Als je dan toch zelf wat meer problemen wilt kunnen oplossen is het een goed idee om eens Windows (vul je versie in) voor Dummies (of Computers voor Dummies) te lezen. Dan krijg je iets meer inzicht in je computer en kun je kleine problemen zelf oplossen.
rose
13 jaar geleden
Tja op zich is linux een goed systeem, echter als beginner is windows beter ,zelf repareren als beginner (van software )kun je toch niet en als je geen eisen stelt die eigenlijk te hoog zijn voor windows werkt windows zeker zo goed zo niet beter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als digibeet heb je vroeger of later altijd wel een keer hulptroepen nodig. Als je iemand in de buurt hebt die iets van Linux weet en je hebt weinig of geen behoefte aan games dan zou ik voor Ubuntu kiezen. Door de stabiliteit heb je niet gauw hulp nodig. Na installatie heb je meteen een computer met de meest gebruikte applicaties zoals tekstverwerker, internetbrowser. e-mailer en nog veel meer.

MS Windows wordt wel veel meer gebruikt waardoor er meer ervaring mee is maar professionele applicaties zoals Word en Outlook kosten klauwen met geld of je draait illegale versies. Overigens is er ook een (gratis) versie van Open Office voor MS Windows.

Game je graag dan zou ik voor MS Windows kiezen maar je kunt dan altijd nog dual boot met een Linux distributie draaien.

Mijn desktop draait volledig op Ubuntu en mijn laptop is een dual boot, Vista en Ubuntu. Een enkele keer moet ik uitwijken naar MS Windows, bijvoorbeeld voor de ondersteuningssoftware van mijn GPS.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn advies zou zijn dual boot Windows en Linux. Want Linux dat is echt een besturingssysteem voor programmers en je wilt ook wel eens wat anders lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met geen van beiden ervaring hebt maar je wel bereid bent enigszins in computers te gaan verdiepen, is linux een prima idee. Let wel: "Linux" komt in een heleboel varianten (er zijn er hierboven al een aantal genoemd)

Als het op een distributie aankomt zou ik Ubuntu aanraden; die is in principe het meest gericht op niet-computergeeks. Ubuntu heeft bovendien (net als moederdistributie Debian) een uitstekend centraal programma om software te installeren (de zogenaamde package manager).

Realiseer je bij linux wel een aantal zaken:
- sommige hardwarefabrikanten leveren nog steeds geen drivers voor linux; Canon printers worden bijvoorbeeld niet ondersteund.
- Als je graag games speelt, is er nog weinig beschikbaar. Er zijn wel games beschikbaar voor linux maar dat is meestal geen mainstream.

Met name vanwege die twee punten zou ik kiezen voor een dual-boot systeem; je kan dan altijd makkelijk (terug) naar Windows als er iets niet onder linux werkt of verkrijgbaar blijkt te zijn.

Ook voor linux (Ubuntu) zijn volgens mij 'voor dummies' boeken beschikbaar, waar je prima mee uit de voeten kunt.

Een gouden tip voor zowel werken onder linux als windows: Google is je vriend! Veel voorkomende problemen zijn meestal wel terug te vinden.

Mocht je uiteindelijk inderdaad met Linux aan de slag gaan dan kan ik je http://www.linuxquestions.org aanraden als bron voor informatie en ondersteuning.

En tot slot: als je zo min mogelijk hulptroepen wil hoeven inschakelen, neem dan een linux distributie in plaats van windows: de beste manier daarvoor is dat je geen problemen hebt, en Linux is nog steeds vele malen stabieler dan welk windows systeem ook... Maar realiseer je dus wel dat een aantal zaken onder linux niet ondersteund worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is zo, hoewel velen het wel gedaan hebben, geen antwoord op te geven.
Zeg eerst eens wat je denkt te gaan doen met de machine. Alleen e-mail, internet en tekstverwerken, prima te doen met Linux.
Wil je ook de plaatjes uit je Nikon DSLR erop bewerken, of zelfs je (oude) negatieven en dia's inscannen e.d., vergeet het maar, er is geen fatsoenlijke hard en software te vinden (hoewel er zullen zijn die aankomen met rawtherapee e.d. wat het echt niet haalt bij CaptureNX).