Hoe kan ik het beste stankoverlast van de openhaard van een buurman stoppen, de buurman wil niet meewerken.

De gemeente ziet geen grond waarop ze deze persoon kunnen aanpakken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Antwoorden (10)

Lijkt me dan lastig. Knijper op je neus is ook niet alles.
Misschien voorzichtig, maar wel met enige overtuiging, (verder) praten met je buurman.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ligt er een beetje aan hoe die stankoverlast plaats kan vinden. Het lijkt mij dat z'n schoorsteen niet hoog genoeg is.
Je kan altijd even het bouwbesluit erbij pakken en meten hoe hoog ie zit. Of je kan em vragen of je er een paar steentjes bij mag metselen :P.
Vind het gek dat de gemeente hier niks meer doet, stankoverlast is immers iets wat in de wet omschreven staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stankoverlast staat inderdaad in de wet. Net als geluidsoverlast. Maar voor beide staat ook in de wet dat er bepaalde geuren en geluiden zijn die bij een woonomgeving horen. Ik kan me zo voorstellen dat de geur van een open haard bij de woonomgeving hoort. En als die open haard dan waanzinnig stinkt, en waanzinnig vaak aan staat - ja, dan heb je pech gehad. Dan moet er een rechter aan te pas komen om te bepalen wel stankniveau nog acceptabel is in een woonomgeving. Dan zou buurman een openhaardlimiet krijgen: maximaal zoveel dagen per jaar, maximaal zoveel uur per week. Kan wel, maar kost veel tijd, ergernis, en de relatie met je buurman en wellicht met de hele buurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, ligt er natuurlijk een beetje aan wat de vraagsteller precies met stankoverlast bedoeld :). Voor het zelfde geld is de beste buurman asbest aan het verstoken :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Asbest brand niet.
Maar laten we er vanuit gaan dat je plastics bedoelt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
achja alles brand als je maar wil.
De Gemeente grijpt pas in als het fout gegaan is...

Maar aan de andere kant kun je, je gaan afvragen, of dat je niet alleen ruikt wat je wilt ruiken. En dan moet je het ook nog kunnen aantonen dat wanneer je een bepaalde lucht ruikt, of dat dit daadwerkelijk wel van die buurman komt...

Maar laat eens een ander komen kijken, of dat het inderdaad wel zo erg is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft niet aan wat de stankoverlast is. In mijn vorige huis had ook iedereen een open haard, en als het stookseizoen weer begon konden wij dat buiten wel ruiken. Als mijn buurman barbecued ruik ik dat ook. Dat kun je stankoverlast vinden, of gewoon lastig.

Ik raad je aan het probleem eens met meer buurtgenoten te bespreken. Samen sta je immers sterk. Als die vinden dat jij je aanstelt, zou dat wel eens zo kunnen zijn, maar wellicht zeggen ze wel: "je hebt gelijk!". Als de hele buurt een brief naar de gemeente stuurt, kunnen ze je niet meer met een kluitje in het riet sturen.

Ruik je de openhaard binnen, bij een bepaalde windrichting, als de buurman verkeerde spullen in zijn allesbrander stopt, etc?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Contact zoeken en hout cadeau doen dat niet stinkt bij de verbranding, dat is de charmantste oplossing, maar dat moet wel een mogelijkheid zijn...

Als hij hout gebruikt dat ooit geverfd is, dan kun je bezwaar maken, want dat is giftig bij verbranding...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt misschien samen iets afspreken. Wij hadden vroeger ook een open haard en hebben toen met de buren afgesproken deze pas na half 4 'smiddags aan te maken. Zo hadden de buren voldoende tijd om het slaapkamer open te zetten om te luchten of andere dingen te doen. Veel succes en probeer niet teveel druk te zetten dit werkt meestal averechts.
groetjes Dupke

Toegevoegd op 19-05-2009 12:47:42
bedoel slaapkamer-raam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat je al met je gemeente aan het praten bent over de overlast van een openhaard dan zit het je blijkbaar erg hoog. Dit is natuurlijk erg vervelend voor jou, maar ook voor de buurman. Uiteindelijk is een goede buur belangrijk. Hoe heb je je buurman geprobeerd duidelijk te maken wat het probleem is? Als je hem gezegd hebt dat hij zijn openhaard niet meer moet stoken is dat natuurlijk vragen om problemen. Neem het advies wat hierboven genoemd is, en ga nog eens met de buren praten. Leg uit wat je vervelend vind (Ik neem aan dat de haard binnen te ruiken is ?) en ga samen kijken wat de mogelijkheden zijn. Als jij je begripvol opstelt (ik wil natuurlijk niet dat jullie niet meer van een haardvuurtje kunnen genieten) dan zal de buur dat ook doen (Nee, natuurlijk is het vervelend om rook in huis te hebben als je zelf geen haard hebt) en kunnen jullie samen tot een oplossing komen.

Begin met begrip voor zijn kant, leg uit dat je dat begrijpt, en vraag hem dan mee te denken aan een oplossing. Wordt het een stuk gezelliger van, en jullie kunnen weer bij de buren bij het haardvuurtje een wijntje gaan drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook een buurman die met hout z'n huis verwarmt en verder ook geen alternatieven heeft. Dus ruikt behoorlijk vaak naar alles en nog wat. Helaas zijn er meer openhaarden bij mij in de buurt en dan kan men vaak slecht vaststellen, welke schoorsteen nu echt stinkt.

Hoe dit op te lossen is? Geen idee. Als men zaken verbrandt die niet door de beugel kunnen, is de millieupolitie een goed aanspreekpunt, maar anders?

De geur van vuur geeft sterke prikkels door (oerinstinkt), zodat je het al bij zeer geringe hoeveelheden ruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga bij je gemeente na wat de regels zijn in jullie gemeente wat betreft een houtkachel
zij kunnen je verder helpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is stankoverlast? Als het een heel aardige buurman is ruik je zijn open haard. Heb je een rot buurman, die altijd wat te zeuren heeft, dan stinkt zijn openhaard.
Een normaal brandende openhaard ruikt naar brandend hout. Op zich geen onaangename lucht. Zijn het aanmaakblokjes dan stinkt het wel even, maar later niet meer.
In onze buurt hebben veel mensen een houtkachel, door een betere verbranding dan een open haard is er minder rook, dus minder overlast. Ook al omdat vrijwel iedereen een houtkachel heeft.
Toch kwam op een avond mijn buurman klagen over rook. Inderdaad branden mijn houtkachel, alleen had hij niet gekeken hoe de wind was. Hij had gewoon een hekel aan mijn houtkachel omdat hij iedere dag aan was.
Toen bleek de rook van zijn andere buurman te komen, maar aan deze buurman had hij geen hekel want die zorgde altijd voor zijn hond als hij met vacantie was.
Met zijn staart tussn zijn benen ging hij naar huis en trok de deur achter hem dicht, terwijl de schoorstenen van al zijn buren gewoon doorgingen met roken.?!?!?!?