Hoelang gaat een koelkast gemiddeld mee?

En hoe merk je dat hij aan vervanging toe is? En gebruikt een oude koelkast meer stroom?

Mijn koelkast met vriezer (Zanussi) begint meer geluid te maken, valt me op. Ik heb hem best wel lang en vraag me af of deze niet veel stroom gebruikt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
24.6K

Het beste antwoord

De levensduur van een koelkast en/of vriezer is best lang. Het geluid dat je hoort is het borrelen van het koude middel wat er inzit en dit zal, mede door de leeftijd van de combi koelkast, aan de lage kant zijn.

Dit duid er waarschijnlijk op dat er een miniscul kleine lekkage zit waardoor het koude middel ontsnapt.
Herstellen is (gezien de kosten) geen optie en bijvullen (zoals dit bij auto's bv kan) gaat niet.
Dus uit ervaring zou ik zeggen dat je combinatie aan vervanging toe is.

Heb je al gekeken hoe het met het "rijp" is in de vriezer? Als dit snel (na verwijdering) opnieuw aanzet kan ook een teken zijn dat het apparaat te oud wordt.

Een koelkast / vriezer die vaak aanslaat om alles op temperatuur te houden verbruikt inderdaad meer stroom.
Dus op naar de winkel en orienteren op een nieuwe.
Je zal zeker minder stroom gaan gebruiken daar de app. van tegenwoordig velemalen zuiniger zijn dan bv 10-20 jr terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, als een koelkast ouder wordt verdoet hij meer stroom.
Een van de oorzaken kan zijn dat de rubbers in de deuren zich niet meer goed vacuüm kunnen zuigen.
Een koelkast moet toch zeker 7-8 jaar meegaan.
Er zijn tegenwoordig handige meet apparaatjes die het stroom verbruik meten en meteen omrekenen naar de kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb al heel wat koelkasten gerepareerd,en ben nog steeds van mening dat de oudere koelkasten beter van kwaliteit zijn dan de nieuwere generatie.
en over dat beetje meer energie verbruik,dat is niet zoveel meer.
ga je s,zondags een keer geen patat halen dan heb je de kosten voor het hele jaar er al uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou heb ik pas een nieuwe !een met een vakje waar blokjes ijs uitkomen ! maar al die knopjes ????? alemaal digitaal .. is dat voor welke kleur ijs je wil wand ik snap er de balle van