Hoe kan ik de storing in mijn CV verhelpen? (zie uitleg)

Ik het een luchtverwarmings CV. De ontstekingsautomaat slaat de hele tijd af en ondanks meerdere malen recetten, slaat hij de hele tijd af.
Nu staat er op het apparaat: 'De ontstekingsautomaat is fase-gevoelig. Indien de brander wel ontsteekt maar niet blijft branden, dan moet de stekker in de wandcontactdoos worden omgedraaid."

De stekker zit echter op een rotplek: ik kan er heel slecht bij, kan nauwelijks krachtzetten en hij zit muurvast. Ik krijg hem er niet uit en ben bang dat de wandcontactdoos mee komt (die zit een beetje los lijkt het wel)..
Kan dit kwaad als ik er heel hard aan ga trekken?
En waarom maakt het uit hoe een stekker in het stopcontact zit?
Kan ik nog iets anders zelf doen om de CV brandend te houden?
(Het bedrijf bellen wil ik nog niet meteen, want dan moet ik een hele dag vrij nemen , ik wil het eerst zelf proberen op te lossen).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.6K

Het beste antwoord

Heb even met vriendlief de cv monteur gebeld voor je..
:-)

Hij zegt dat je inderdaad de stekker moet omdraaien..wel voorzichtig en eerst de stroom er af halen..Als de stekker is omgedraaid dan niet meer aankomen..

Wat hij wel vreemd vind is dat deze ontstekingsautomaat met een stekker en wanddoos zijn gemonteerd..verstandiger zou zijn direct een vaste aansluiting op de 0 fase te maken via de kabel.. maar je kunt er slecht bij dus is het omdraaien van de stekker nu de beste oplossing en laat dan later een bedrijf komen om de aansluiting definitief vast te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Mijn CV-ketel zit ook gewoon met een stekker in een stopcontact. Ik moet ook het stopcontact tegenhouden als ik de stekker eruit trek. Dit soort constructies komt dus vaker voor. Ik kan er echter heel goed bij, dus ik kan het stopcontact tegenhouden wanneer ik de stekker eruit haal. Dat moet ook wel, want het stopcontact hangt los, het zit niet aan de muur vast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De CV ketel met een stekker in het stopcontact is regulier.. het gaat hier om een luchtverwarmingsketel met een ontstekingsautomaat die op fases werkt..die aansluiting zit gewoonlijk direct vast op de 0 fase aangesloten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Congoleo: heel erg bedankt voor je moeite om je vriend te bellen. +!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan hoor..daar zitten we hier toch voor!
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom vind ik dit ook zo'n geweldige site. Congoleo, wil je nog eens aan je vriend vragen:
hoe kan het dat ik die stekker er in minstesn 7 jaar nooit uit heb hoeven halen (want zolang woon ik al in dit huis) en dat dat nu opeens wel zou moeten?
(De CV brandt nu opeens weer, dus heb ik de stekker en nog niet uit gehaald.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, hij blijft het inderdaad wel een vreemde zaak vinden.. hij vraagt of de contactdoos is beschadigd of dat de stekker op de een of andere manier ietwat los is komen te zitten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geen van beide. De stekker zit juist muurvast. Vreemd genoeg doet de cv het nog steeds, zonder dat ik de stekker eruit heb gehaald, dus mogelijk is het probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor al je moeite! + 10!

Andere antwoorden (8)

Gewoon heel hard slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slaan? Waarop?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me grappig bedoeld -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O, ander vreemd gevoel voor humor dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slaat nergens op-1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
krijg je slaande ruzie en dat kan best schokkend zijn.
Het is wel van belang dat je uitkijkt met het lostrekken van het stopcontact, in verband met het krijgen van een schok! Dus probeer het met beleid los te halen! Probeer met een (niet-elektriciteit geleidend) iets eventueel het stopcontact teven te houden (stuk hout, rubber o.i.d)

En ja, het kan zeker uitmaken of de stekker goed in het stopcontact zit! Toch even de moeite doen om deze om te draaien, is de storing dan niet voorbij toch even een expert erbij halen (misschien in de avonduren). Het is belangrijk dat je CV goed werkt, omdat anders de veiligheid in gevaar komt!

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het een idee om de stroom eraf te halen?
Cryofiel
14 jaar geleden
De stroom eraf halen is zeker een goede voorzorgsmaatregel. Kan in ieder geval geen kwaad (behalve dat je misschien je videorecorder opnieuw moet instellen...). Maar - als jij niet zelf aan de stekker hebt gezeten, en als er elders in huis (of in appartementencomplex) niet aan de elektrische installatie is geklust, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat het omdraaien van de stekker iets uitmaakt. Gisteren deed hij het nog, dus gisteren zat de stekker er nog goed-om in. Toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar het staat in de instructies (zie boven), dus blijkbaar maakt het iets uit (al snap ik niet waarom).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
‘Op de ketel staat dus dit: "De ontstekingsautomaat is fase-gevoelig. Indien de brander wel ontsteekt maar niet blijft branden, dan moet de stekker in de wandcontactdoos worden omgedraaid." Ik begrijp niet wat dit uit kan maken... wie wel?
Cryofiel
14 jaar geleden
Maar gisteren deed hij het nog, toch? Dus gisteren zat hij er goed-om in. Het kan uitmaken doordat de twee gaten van het stopcontact verschillend zijn. Het zijn niet de plus en de min, zoals veel mensen denken (even ongeacht het feit dat het over wisselstroom gaat). De ene pool is altijd nul. Als je een goede installatie hebt en je weet heel zeker welke pool de nul is, kun je aan die kant zonder enig gevaar je vinger in het stopcontact steken. (Niet doen hoor, veel installaties zijn niet zo netjes aangelegd!) De andere pool is de pool waar de spanning op staat. Dan is er nog de aarde, zeg maar de nood-nul. Bij sommige apparaten maakt het uit welke kant de spanning heeft, en welke kant de nul. Dat zijn uitzonderingen. Kennelijk is jouw installatie zo'n uitzondering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, hij slaat de laatste dagen continu af. Maar aan de stekker heb ik nog nooit gezeten, al jaren niet.
Dus waarom zou ik nu de stekker opeens om moeten draaien?
(Als ik hem er heel makkelijk uit zou krijgen, zou ik het gewoon proberen, maar nu durf ik het niet zo goed, vanwege die gammele contactdoos).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou hem alsnog gewoon slaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, ik krijg er bijna zin in, maar het helpt zo weinig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je niet, misschien verricht het wel wonderen...
Cryofiel
14 jaar geleden
@Iris09, daarom zeg ik: het kán inderdaad uitmaken hoe-om de stekker in het stopcontact zit. Daarvan hangt af welke van de twee stroomdraden die je CV ingaan de spanning krijgt, en welke de nul. Maar: áls dat ding vroeger goed heeft gefunctioneerd, en er is niets veranderd, ook niet aan de rest van je elektrische leidingen of aan je meterkast of aan de aansluiting in de straat, dan ligt het dus niet aan de stand van de stekker. Aan de andere kant: de stekker omdraaien is eenvoudig geprobeerd. Je kunt een stekker er vaak met minder kracht uitkrijgen als je niet gewoon trekt, maar "wiebelend trekt". Een beetje wrikken, als het ware. Als je dat nooit hebt gedaan, kun je oefenen met een willekeurige andere stekker in een willekeurig ander stopcontact. Desalniettegenstaande (wat een prachtig woord is dat) Zou ik voor de zekerheid de stroom er eerst af halen, en daarna het stopcontact zoveel mogelijk tegenhouden. Desnoods door met een stevige stok, of een liniaal, tegendruk te geven op het stopcontact terwijl jij aan de stekker wrikt. Als het niet helpt, vergeet dan niet de stekker nogmaals om te keren (terug naar de huidige stand) voordat je de reparateur belt. Je hoeft de stekker tijdens de test (de test of het andersom wel werkt) niet helemaal in het stopcontact te duwen. Een beetje is voldoende. Werkt het dan toch wel, dan kun je de stekker er helemaal induwen. Werkt het nog steeds niet, dan kun je de stekker met minder moeite terugzetten in de oorspronkelijke stand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide uitleg en je tips, ik ga het proberen!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En anders heb je altijd een alternatief!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iris? Ben je er nog?ff checken of alles goed gegaan is met de stekker??
Hallo hallo Irisje??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ja, ik leef nog, maar heb de stekker er nog steeds niet uitgehaald, de cv sloeg niet af gisteren en vanavond.
Je komt er zelf niet uit! Toch maar FF bellen voordat je de wandcontacdoos vernielt. Dan ben je toch verder van huis?
Lijkt me touwens raar dat je de stekker moet omdraaien. De netspanning wordt omgezet in een laagspanning waarbij het voor de transformator niet uitmaakt hoe je de stekker in het sotpcontact steekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
komop Henkie, beetje optimisme mag ook wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klonk ik dan pessimistish, Was mij er niet van bewust. Probeer alleen en goed antwoord te geven waar mensen wat mee kunnen en wat aan hebben!
Schakel eerst de stroom uit voordat je aan de stekker gaat trekken.
Ik vermoedt dat de thermoskoppel kapot is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een thermoskoppel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een thermoskoppel regelt de temperatuur...
vraag mij er niet verder over-zo'n techneut ben ik ook weer niet,maar hebt dit vorig jaar gehad de cv sloeg ook steeds uit en toen ging er een nieuwe thermoskoppel in...maar wel door een cv reparateur gedaan hoor..
Lijkt mij tijd voor een servicebeurt, bel een bedrijf in de buurt en maak gelijk een dusdanige afspraak die je past. Zelf niet teveel aan knoeien, je maakt vaak meer kapot dan heel als je er geen verstand van hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit aan een gastoestel klooien. Altijd een expert erbij halen. Boem is ho
En co2 ruik je niet... Sluipende dood bij foutief klussen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuon is specialist in cv onderhoud. Bel met onze storingsdienst voor een ervaren cv monteur:

0900 8455 (€ 0,10 cent per minuut). Onze storingsdienst is 24 uur per dag bereikbaar. Ook als u géén Nuon klant bent helpen wij u graag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na het lezen van enkele antwoorden en reacties denk ik dat je een sleechte verbinding hebt gehad tussen de stekker en de wcd waardoor de pennen van de stekker zich als het ware vastgelast hebben in de wcd en nu slecht contact maken omdat er plastic tussen gesmolten is,de beste optie is toch maar even de spanning eraf halen ,proberen de stekker eruit te krijgen en eventueel de instalateur een nieuwe aansluiting te laten maken .