Hoe werkt dit?

Als je naar de toilet bent geweest, kan het zijn dat het daarna niet zo fris meer ruikt in de toilet. Wanneer je dan een lucifer aansteekt gaat de lucht weg. Maar wat in die lucifer zorgt ervoor dat de lucht weggaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Bij het afstrijken van een lucifer komt fosforoxide vrij. dat reageert zeer snel met de zwavel (H2S) in de lucht, die het grootste bestanddeel van de stank vormt. Weg zwavel, weg stank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

zwavel

Toegevoegd na 29 minuten:
zwavel overheerst de onaangename geur in het toilet,de chemische werking ervan weet ik niet?Nieuwe vraag???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat doet zwavel dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is een goede vraag
Ik denk door de opstijgende warme lucht van de lucifer,die neemt het "luchtje"mee omhoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
datgene wat zo onfris ruikt zijn complexe maar uiterst brandbare verbindingen. Een klein vlammetje maakt dat deze verbindingen snel afbreken, dus gewoon verbranden. Het is echter maar heel weinig (qua gewicht) dus je ziet het niet echt verbranden.
itsme
14 jaar geleden
Wierook branden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De onfrisse geur komt van een gas dat waterstofsulfide heet. Dat is erg brandbaar. Het zou kunnen dat het gas verbrand als je vuur maakt.