Waarom gaan de meeste voordeuren naar binnen toe open, en de meeste achterdeuren naar buiten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/gaat-voordeur-meestal-binnen-open.2398

Het beste antwoord

dit is (was ) vastgelegd in het bouwbesluit op last van de brandweervoorschriften,als de brandweer een voordeur open moet breken omdat er binnen brand is (ze komen meestal vanuit de voorkant) is dit gemakkelijker als de deur naar binnen gaat dan waneer deze naar buiten draait, en doordat de mensen een snelle vluchtweg nodig hadden werden de achterdeuren naar buiten openend gemaakt zodat je bij een vlucht aleen maar tegen de deur hoefde te duwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat echt zo? Wordt een voordeur niet als vluchtroute voor bewoners gezien? Want een huis heeft altijd een voor- en achterdeur, zodat er bij nood in ieder geval 1 van de twee deuren gebruikt kan worden (indien de vluchtweg naar 1 van beide deuren wordt geblokkeerd). Waarom een voordeur dan toch naar binnen opent heeft denk ik te maken met de factoren die ik bij mijn antwoord benoem. Maar als dit daadwerkelijk in het bouwbesluit staat, geef ik je natuurlijk meteen gelijk en kan dit antwoord ook worden gebombardeerd tot beste antwoord:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich een goed antwoord maar wat als er juist brand bij de achterdeur uitbreekt? Dan zul je toch nog de vluchtroute door de voordeur moeten nemen en deze naar binnen moeten opendoen en de brandweer de achterdeur juist naar buiten openen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enige juiste, inderdaad een bouwvoorschrift voor de brandweer! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hen3ette als de brand bij de achterdeur uitbreekt komt de brandweer in eerste instantie toch naar het opgegeven adres dus aan de voordeur maar hoeft deze niet open te breken omdat je die al open hebt gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg logisch ook eigenlijk

Andere antwoorden (4)

De meeste voordeuren komen op de straatkant uit en niet iedereen heeft een voortuintje. Als de deur naar buiten opengaat en de buurvrouw komt net lang met haar boodschappentas, heb je kans dat alle boodschappen op straat komen te liggen als jij de deur opendoet.
Boodschappen in de achtertuin is geen ramp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat de manier is waarop je die beide deuren in de regel het handigst kan gebruiken : als je de voordeur BINNEN komt heb je meestal je handen vol (met boodschappen enzo) , en als je de achterdeur door naar BUITEN gaat heb je je handen vol (vuilniszak, dienblad met koffiespullen ed.).

Ik weet niet of er ook echt over nagedacht is, maar iedere keer als ik weer met volle handen door een deur moet denk ik : wat fijn, dat-ie precies de goeie kant op open gaat.

Jammer dan weer alleen van die stomme tussendeur........die gaat ALTIJD de verkeerde kant op open....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens veiligheidsvoorschriften moeten eigenlijk alle buitendeuren naar buiten toe open gaan. Bij paniek is het namelijk makkelijker om een deur open te duwen, dan hem naar je toe te trekken.

Voordeuren zijn hier vaak een uitzondering in, omdat degene die aanbelt dan niet de deur tegen zich aankrijgt.
Verder is een deur die naar binnen opengaat een beter welkomstgebaar dan een deur die naar buiten toe open gaat.

Dus achterdeuren zijn naar mijn idee vooral gericht voor praktisch gebruik en bij voordeuren spelen meer factoren een rol, waardoor een naar binnen opengaande deur vaak de voorkeur krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heeft te maken met het feit dat het altijd met je mee gaat,oftewel de voordeur is om binnen te komen en de achterdeur om eruit te gaan,en dat hebben ze eigenlijk nooit meer veranderd in de jaren(nagevraagd aan een ontwerper)