Niets. Maar de combinatie Bailey's, tonic kan wél problemen opleveren. Heeft volgens mij te maken met de in tonic aanwezige kinine.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je genoeg drinkt word je dronken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar laat ik gelijk ook een linkje plaatsen naar een stukje waarin mijn eerdere atwoord ernstig betwist wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De combinatie Baileys met tonic staat garant voor een scala aan spookverhalen. Zo zouden de combinaties van Baileys met tonic, Baileys met jus d’orange en Baileys met 7up dodelijk zijn. Dodelijk of niet, een eenvoudig proefje in de keuken laat zien dat met de combinatie van Baileys met bovengenoemde dranken iets vreemds gebeurt. In het glas vormt zich een vlokkerige substantie, iets wat aan dunne stopverf doet denken. Niet iets wat je graag in je maag wil.
In 2000 deed een Utrechtse scholier Patrick Camphuysen hetzelfde, maar dan wetenschappelijker. In het kader van een scheikundeopdracht deed hij onderzoek naar het waarom van de klontering. Gewapend met een fles Baileys, tonic, slagroom en een citroen ging hij op zoek naar de oorzaak van de bruine klonters. Eerst dacht hij dat de kinine in de tonic de oorzaak was, maar andere kininehoudende stoffen zorgden niet voor klontering. De combinatie van Baileys met citroensap wél. Volgens hem reageerde het citroenzuur in de tonic met vetten in de crèmelikeur. Dus, zo veronderstelde Camphuysen, ook tonic met slagroom, tonic met melk en Baileys met cola zijn niet goed voor de maag.
Volgens Joke van der Wal, informatiemedewerker van het Nationaal Vergiftigingen Informatiecentrum in Bilthoven worden de klonters gevormd door het zuur in de tonic en de crème in de Baileys. De crème is te vergelijken met melk. Zure melk gaat schiften. Dus als je zuur bij melk doet gaat het ook schiften en dan krijg je klonters. Al ziet het er in een glas onsmakelijk uit, deze klontering is niet dodelijk. In Nederland is volgens Van der Wal nog nooit iemand aan het drinken van Baileys met tonic overleden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Typisch broodje aap verhaal, niet alleen in Nederland is er nog nooit iemand aan overleden, in de hele wereld niet. Je kunt vormvlokking in een glas niet vergelijken met dezelfde vlokking in een maag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals lala zegt:
De crème is te vergelijken met melk. Zure melk gaat schiften. Dus als je zuur bij melk doet gaat het ook schiften en dan krijg je klonters.

Dat zou betekenen dat wanneer je gewoon puur melk drinkt, en dit gemengd wordt met maagzuur, dit ook klonters geeft. Of dit zo is weet ik niet, maar lijkt me niet dat dat dodelijk is.