Ja, en dat is zo een betrouwbare factor, dat ze zelfs meetinstrumenten maken die op deze manier de windsnelheid precies kunnen meten. Dus door te meten hoelang een geluidspuls erover doet een afstand af te leggen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hee, dat principe kende ik nog niet, kennisvermeerdering, het moet niet gekker worden :-) +1

Andere antwoorden (1)

Ja.

Eigenlijk stel je dezelfde vraag als:
Als ik in een rijdende trein naar voren loop, loop ik dan sneller? Antwoord: ten opzichte van de trein niet (nog steeds 5 km/u), ten opzichte van de buitenwereld wel (je loopt dan met 135 km/u als de trein 130 km/u rijdt).

Geluid beweegt zich met de geluidssnelheid. Die snelheid is *ten opzichte van* de lucht.

Als de lucht beweegt, beweegt het geluid met dezelfde snelheid ten opzichte van de lucht, en dus met een hogere of juist lagere snelheid ten opzichte van de grond, afhankelijk van de richting van het geluid en van de wind.