Ik moet voor afstudeeronderzoek een enquete onder burgers houden, hoeveel mensen moet ik interviewen?

Ik schrijf een scriptie over de minimumstraffen. Ik ben benieuwd naar de mening van de burgers...hoe ik de vragen moet formuleren is al moeilijk.
Maar wat is een goed aantal om te enqueteren? Hoe kom ik daar achter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik zou zeggen neem contact op met een enqueteersbureau (TNS Nipo bijvoorbeeld) voor enigszins betrouwbare cijfers zul je het hebben over een paar duizend uit allerlei verschillende beroepen, culturen, leeftijden, opleidingsniveau, inkomsten, geslacht etc.
13 jaar geleden
In deze link staat een formule hoe je dat kan uitrekenen! Het is best moeilijk, tenminste ik heb het zelf even snel doorgekeken. Een andere site kan ik niet vinden waar dit uitgelegd word.
Maar ik denk dat je moet kijken wat je doel groep is, hoe groot die is en dan bepalen hoeveel.. Maar hoe bepaal je de hoeveelheid. Je zou denken hoe meer hoe beter, maar dat wordt waarschijnlijk wel heel veel werk.
Als je dit op school doet zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen: "Ik ondervraag 2 of 3 willekeurige leerlingen per klas." Dit kan je niet doen op straat.
Ga je de vragen stellen in de stad?
Ik zou er een stuk of 30-50 doen. Zodat je sowieso een paar goede onderbouwde meningen hebt. En dan de volgende dag weer, zodat er andere mensen zijn en nog een keer je vragen stellen. En nog een keer. Zorg dat je veel meningen krijgt die goed onderbouwd zijn! Vraag door. Vraag waarom zij het vinden. En vraag geen dichte vragen waar alleen maar ja en nee op geantwoord kan worden.
Maar het aantal blijft moeilijk! Ik hoop dat deze link je kan helpen.. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast het bovenstaande antwoord moet je ook rekening houden met het volgende. Door op straat te enqueteren vraag je dus niet de mening van mensen die aan huis gekluisterd zijn en mensen die op school of kantoor zitten.
Als je via email, facebook, hyves vragen stelt, bereik je verhoudingsgewijs minder ouderen.
Het gaart dus niet (alleen) om de kwantiteit van het aantal respondenten maar ook om de diversiteit.
Maar je kan ok besluiten dat je alleen de mening van een beperkte makkelijk bereikbare doelgroep wil weten.