Waarom klinkt je stem zo anders als ie opgenomen is en je dit terug luistert?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag, +1

Het beste antwoord

Je hoort je eigen stem niet alleen doordat het geluid uit je mond weer je oor in komt, maar de trillingen in de stemholte worden ook doorgegeven via de botstructuren in je hoofd. Als je een cassettebandje afspeelt hoor je je stem hoe anderen hem horen, maar dat is anders dan je zelf gewend bent te horen.

Toegevoegd op 10-06-2009 17:11:32
In bijgaande blog wordt dit effect als resonantie aangeduid.

Toegevoegd op 10-06-2009 17:13:16
Toevoeging: Je kunt dit makkelijk bewijzen door je oren grondig dicht te stoppen en te praten. Je hoort jezelf dan toch nog via de resonantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je stem hoor je altijd dubbel, via het uitwendige oor én via het inwendige oor...

Als je je eigen stem hoort alleen via het uitwendige oor, dan hoor je het anders, maar je hoort ook precies HOE je je voelde toen je destijds sprak en dat is ontluisterend nauwkeurig en intiem...
vandaar dat je zelfreflectief wordt en je jezelf aan moet hinderen en ergeren... Je hebt geen keuze...

De stem verraad je ware aard, en iedereen die luisteren kan, hoort het onmiddellijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, je weet er weer een filosofosche draai aan te geven, +1 voor het gedeelte over zelfreflectie. Voor wat betreft het uitwendige oor en inwendige oor: het uitwendige is de oorschelp en het inwendige het trommelvlies, hamer, aambeeld, stijgbeugel, slakkenhuis en haarcellen. De resonantie van het bot wordt per definitie inwendig doorgegeven via trillingen aan het slakkenhuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je nauwkeurigheid...