Hoe wordt je toegelaten op een universiteit?

Als je naar een universiteit gaat moet je altijd een soort test doen. Daarom vraag ik wat voor een test dat precies is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet voor alle universitaire studies is het nodig een test te doen, maar voor sommige wel.
Ik ga niet voor alle mogelijke opleidingen vertellen welke testen gedaan moeten worden, dus:
Welke opleiding, aan welke uni wil je gaan doen?
Wat is jouw achtergrond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn er meer opleidingen waar je geen toelatingstest hoeft te doen (als je een vwo diploma hebt) dan opleidingen waar je wel een toelatingstest moet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn sowieso particuliere opleidingen waar gevraagd wordt een toelatingstest te doen, bijvoorbeeld Nijenrode.
Je zou kunnen zeggen dat de decentrale selectie die tegenwoordig bij de meeste geneeskunde opleidingen bestaat ook een toelatingstest is. Dus inderdaad bij de meeste opleidingen is het niet nodig maar bij een aantal ook weer wel, aangezien de procedure nogal verschilt is het handig wanneer gemeld wordt om welke opleiding het gaat.

Antwoorden (2)

Tegenwoordig kunnen zelfs slecht Nederlandse taal schrijvende mensen worden toegelaten. Want ""word"" in bovenstaand vraag moet zonder ""t"" worden geschreven, want ""je"" (ik) is hier het onderwerp.

In ieder geval: voor een Universiteit moet je een VWO diploma hebben of een diploma daaraan gelijkgesteld.
Het is ook mogelijk met een Colloquium Dotum (mits 21 jaar) toegelaten te worden

Toegevoegd na 1 minuut:
colloquium Doctum. In deze test moet je aantonen dat je op het niveau van eind VWO de kennis en kunde in huis hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste,

De toelatingsvoorwaarden waaraan je dient te voldoen kunnen verschillend zijn (van univeriteit tot universiteit) afhankelijk of je wilt studeren in Nederland of in België !

Je kan ook studies volgen via Open -Universiteit (zie link hieronder)

Je kan ook studies volgen via het Hoger Onderwijs Buiten de Universiteit)

Veel sukses gewenst !

Mvg,

Karel8158

Toegevoegd na 20 minuten:
Heb nog een link voor je gevonden !

Mvg,

Karel8158