Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb me propedeuse binnen en ik wil met de opleiding stoppen. Moet ik studiefinanciering terugbetapen of wordt dit kwijtgescholden?

None

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Stel jouw vraag aan DUO. Zij weten wat je het beste kunt doen. Ook weet je zeker waar je aan toe bent. Studiefinanciering heeft allerlei haken en ogen:)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu stopt met je opleiding en je gaat hierna geen opleiding meer doen moet je je studiefinanciering terugbetalen. Je studiefinanciering wordt alleen kwijtgescholden bij het behalen van een HBO diploma of een WO diploma voor het aantal jaar dat ervoor staat. Met andere woorden duurt je HBO 5 jaar dan wordt er na behalen van HBO diploma 5 jaar studiefinanciering kwijt gescholden.
Helaas valt het behalen van je prpedeusediploma daar niet onder
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gewone lening moet je altijd terugbetalen.
De prestatiebeurs moet je ook terugbetalen, tenzij je binnen 10 jaar na het eerste moment dat je studiefinanciering voor dat niveau (WO/HBO/MBO) kreeg een diploma behaalt op datzelfde niveau.
Dus als je nu stopt maar over een paar jaar weer gaat studeren en een diploma behaalt, krijg je het alsnog teruggescholden.
De aanvullende beurs is wel voor een deel een gift, de eerste 5 maanden bij HBO/WO en het eerste jaar bij MBO3/4 hoef je niet terug te betalen; maar dat is niet afhankelijk van of je wel of niet je propedeuse gehaald hebt.

Dit zijn overigens de huidige regels, als je een heel aantal jaar geleden al studiefinanciering kreeg op dit niveau, val je misschien nog onder een andere regeling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding