Kun je op het MBO ook cum laude slagen?

Mijn gemiddelde cijfer ligt boven een 8. Hoe werkt dit precies, krijg je een aanvulling op je cijferlijst of diploma?

Toegevoegd na 21 minuten:
Volg momenteel een MBO niveau 4 opleiding

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

Er is zoveel onduidelijkheid omtrent de cum laude regeling, het schijnt zelfs zo te zijn dat niet iedere school er aan meedoet, en als een school er wel aan meedoet lijkt het me niet ondenkbaar dat zulks in de algemene statuten van de school vermeld staat. Misschien zou je het na kunnen vragen bij jouw opleiding, daar het geen landelijke regeling is.
Kijk ik bij de vervolgopleidingen met voortraject MBO-4 en VWO, dan kom ik bij de toelatingseisen van bijvoorbeeld de Hogeschool van Amsterdam ( HVA ) tegen dat beide opleidingen voldoende zijn om toegelaten te worden op HBO niveau.
Kom ik dus op internet tegen dat VWO een bodemgrens vormt alwaar het gaat om cum laude, magna cum laude, summa cum laude en maxima cum laude, ben ik van mening dat MBO-4 als gelijkwaardig wordt gezien.
Hier zou ik uit op mogen maken dat MBO-4 indien die regeling door de school gehanteerd wordt, het predicaat cum laude mag geven. Dan kunnen ze het op het diploma vermelden vermits je natuurlijk boven je acht gemiddeld blijft :)
Oh ja en niet iedere school vermeld het overigens op het diploma, maar ook dat kunnen ze je haarfijn uitleggen, als je even de moeite neemt om naar de directeur te stappen ;-)

Maar het komt wel goed met je hoor, een acht gemiddeld op je eindexamencijferlijst is in mijn ogen cum laude genoeg om een mooie opleiding eraan vast te klikken, welke veel mogelijkheden voor je openen.

Succes met het vragen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In Nederland komt het begrip cum laude voor bij universiteiten en ook sommige hogescholen.
Ook wordt deze term gehanteerd wanneer een middelbare scholier op VWO-niveau gemiddeld een 8 of hoger op zijn eindexamenlijst heeft staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cum laude is een aanduiding die wordt gebruikt als mensen met hoge cijfers slagen voor hun universitair examen. Sommige hogescholen maken ook gebruik van
de cum laude regeling. De kwalificatie wordt daarnaast gebruikt voor mensen die promoveren op excellent niveau. Cum laude betekent met lof. Magna cum laude is met groot lof en summa cum laude met de hoogste lof.
Geen wettelijk kader

Hogescholen en universiteiten kunnen zelf bepalen wanneer studenten binnen de instelling cum laude afstuderen. Hiervoor bestaat geen wettelijk kader van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Instellingen die gebruikmaken van een cum laude regeling, nemen de regeling op in het onderwijs- en examenregeling (OER).

Basisonderwijs en voortgezet onderwijs

In het basisonderwijs en in het voortgezet onderwijs is een cum laude regeling niet gebruikelijk.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Het is mogelijk, dit hangt echter volledig af aan de richtlijnen die jouw school/ onderwijsinstelling hiervoor heeft opgesteld. Iedere school/ onderwijsinstelling mag dit zelf bepalen, ook welke voorwaarden ze hiervoor laten gelden.
De enige manier om hier in jouw geval achter te komen is door het bij jouw school/ onderwijsinstelling na te vragen bij bijvoorbeeld de examencommissie.