Wat voor titel heeft iemand?

Als iemand de volgende opleidingen heeft gevolgd, wat voor titels heeft deze persoon dan:

- HAVO
- ‘Bachelor’ HTS Computertechniek (Information Science)
- 'Bachelor' Universiteit, Informatie Technologie

Is die dan Ing. of Drs. ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Diegene is bachelor. In dit geval zou ik zeggen Bachelor of Science (BSc). Deze titel zet je 'achter je naam, anders dan het Drs. dat ervóór kwam.

Het BSc is vanwege de universitaire studie. De studie op hbo-niveau geeft een B ICT, ofwel een Bachelor of Information and Communication Technology.

Voordat het bachelor-masterstelsel werd ingevoerd, zou de vergelijkbare titel inderdaad Ing. zijn geweest voor het hts-gedeelte. Deze persoon zou geen Drs. zijn geweest, omdat wat nu een afgeronde baceloropleiding is, toen nog niet werd beschouwd als afgeronde opleiding. Drs. is vergelijkbaar met een hedendaagse master.

Als deze persoon dat wil, mag hij trouwens B ICT én BSc achter zijn naam zetten, het zijn immers twee afgeronde opleidingen die elk recht geven op hun eigen titel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan mag die persoon kiezen tussen de nieuwe titels en de vergelijkbare oudere titels. Daarbij is de vraag wel: Is de universitaire studie afgerond? Zo ja, dan kan hij voor die studie kiezen tussen de titel Drs. of MSc (Master of Science). Zo nee, dan geeft die opleiding geen recht op een titel. Anders dan een bacheloropleiding in het BaMa-stelsel (na in principe drie jaar afgesloten met een examen) is dat gewoon geen afgeronde opleiding. Wel kun je dan je propedeusebul op je CV vermelden, maar een propedeuse (het eerste jaar van een universitaire studie) geeft geen recht op een titel. Omdat je een periode van drie jaar vermeldt, ga ik ervan uit dat de universitaire studie niet is afgerond, en er dus ook geen recht op een universitaire titel bestaat. Dan kun je wel nog steeds de HBO-titel Ing. of B ICT gebruiken. Daarbij zou ik persoonlijk voor de nieuwere titel B ICT gaan.

Andere antwoorden (2)

Voor het afronden van een HBO krijg je de titel 'Baccalaureus' afgekort: bc.
Dit zou je dan voor je naam mogen zetten

Toegevoegd na 1 minuut:
Ing. en Drs. zijn titels voor als je een opleiding aan een universiteit het afgerond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier een linkje naar een website waar het precies op staat uitgelegd.

Drs. is de oude universitaire titel (die je kreeg als je een 4 jarige universitaire studie had afgerond vóór het BaMa-stelsel, Ir. is de titel van een universitaire technische studie van vóór de invoering van het BaMa-stelsel en Ing is de titel van een HBO-technische studie van vóór het BaMa-stelsel.