Mogen docenten zich bemoeien met het priveleven van een leerling?

In het geval van vriendjes en vriendinnetjes.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bemoeien kan ook beschermen zijn +

Het beste antwoord

Bij mij op school zijn er leraren die wel weten wie met wie heeft, maar volgens mij wordt er niet op doorgezeurd: Ze weten het, maar ja wat kunnen ze er verder mee? Misschien wordt er af en toe een grapje gemaakt.

Laatst was er een leraar die zei dat ze bij vergaderingen soms sociogrammen maken van de leerlingen in een klas. Ze kijken dan hoe de banden liggen (dit weten ze door gesprekken met leerlingen over met wie ze om gaan (dus ook verkering)). Hier mee kunnen ze zien of dit prestaties beinvloedt en andere gevolgen. Het gaat hierbij ook om of je er buiten ligt of juist de lolbroek van de klas bent. Ik denk dat dit het punt is tot hoever leraren zich met relaties van leerlingen bemoeien.

Als mentor heb je natuurlijk een nog verdere grens, want het kan zijn dat een leerling minder presteert als gevolg van verkering, maar ik denk dat de leraar dan pas doorvraagt over de verkering zodra de leerling zelf aangeeft dat dat het probleem is, dus zodra de leerling zichzelf openstelt over dat onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Bemoeien is een nogal vaag begrip, maar nergens staat in de wet dat je je niet mag "bemoeien" dus in principe mag het. Of het op prijs gesteld wordt is een tweede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee... Dat mogen ze niet

Maar we mogen zo veel niet en ik zou ze niet de kost willen geven de leraren die zich hun boekje te buiten gaan, ook met het bemoeien van het privéleven van hun studenten/leerlingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja wel als het om foute vrienden gaat uit het drugscircuit.
Of vrienden uit de criminele wereld of prostitutie zoals een loverboy.
Niet als het om gewone vrienden en vriendinnetjes gaat.
Daar zal de docent zich niet mee bemoeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is de docent zelfs verplicht om te melden als een leerlinge onder invloed is van een loverboy bij de politie.
Als dat nog niet zo is, dan zal die wet er wel komen denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad zou zie ik het ook.
Zeker niet als bemoeien maar ook om te beschermen goed antwoord +
Nee ze mogen zich er niet mee bemoeien. Wel een gesprek aangaan als het invloed heeft op school. Kan zijn dat iemand geen goede invloed heeft en ze proberen te waarschuwen of juist deze persoon willen beschermen.

Als ouder zou ik toch een gesprek aangaan met de betreffende docent/docenten. En vragen hoe het precies zit en waarom ze dit hebben gedaan.
Misschien dat je in een persoonlijk meer te horen zal krijgen wat je zelf misschien niet wist als ouder.
Kan natuurlijk ook zo zijn dat de docent het anders heeft bedoeld of gezegd maar bij de andere persoon verkeerd ontvangen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het geval dat vriendjes of vriendinnetjes de schoolprestatie beinvloeden of een duidelijk effect hebben op het gedrag van de leerling, mag het wel. Leerlingen die de hele dag (ook tijdens de lessen) bezig zijn met hun verkering, mogen daarover ook van de leraren wat te horen krijgen. De leraar vervult dan de functie van opvoeder bij afwezigheid van de ouders. Als leraren denken dat ouders er van op de hoogte moeten zijn, hebben ze volgens mij ook het recht om de ouders er over te informeren.
Ik zou als ouder erg blij zijn als de leraren mij in zouden seinen als iets dergelijks aan de hand zou zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat mag niet! iedereen heeft een prive leven!
ze mogen zekker vragen!maar je hoef niks te zeggen! groetjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag gezien er geen regels voor zijn. En jij mag op jou beurt naar de rector stappen om aan te geven dat hij je lastig valt. Want ergens moet bemoeien lastvallen worden.