Het begin van de wijsheid is weten dat je niets weet. Is een goeie vraagsteller dan wijzer dan een goed beantwoorder?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Kleine correctie ik zou zeggen het begin van wijsheid is weten dat je niet zeker weet. Ik zou zeggen ja een vragensteller is wijzer dan iemand die antwoorden geeft. Maar dan wel de voorwaarde dat die persoon de juiste vragen weet te stellen. Ik zou zeggen dat kennis niet in de triviale kennis ligt (al is het wel leuk om triviale kennis te hebben) Ware kennis zit hem niet in het reproduceren in feiten maar in het buiten de kaders denken. Ik formuleer het een beetje vaag daarom een voorbeeld. Over het algemeen word tegenwoordig geaccepteerd dat de wetenschap de ware kennis in pacht heeft. Nu zal een echte vragen steller niet simpelweg laten zitten dat dit zo is. Maar hij zal vragen. Hoe kan de wetenschap tot kennis komen? Wat is kennis eigenlijk precies? Waarom zou wetenschap kennis krijgen? etc... Naar mijn idee is echt iets inzien ook buiten de kaders van je feiten kennis durven stappen en het fundament waarop het gebouwd is onderzoeken en dit kan alleen door de juiste vragen te stellen en een antwoord zoeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
niet is natuurlijk niets
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
of nog simpeler gezegt. Wijsheid is niet iets weten maar het weten waarom.

Andere antwoorden (2)

Ha die Patrick;

Zodra je weet dat je niets weet, weet je toch iets. Is echte wijsheid misschien aanvaarden dat je nooit alles zult kunnen weten? Of weten wat je niet hoeft te weten? Of juist toch alles willen weten? Of dat willen weten waar je iets mee kunt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk naar het kind. Een kind leert door te vragen. Vooral de "waarom vraag" is belangrijk. Ouders die vragende kinderen niet in hun behoefte voorzien (lastig kind..) belemmeren aantoonbaar de ontwikkeling van hun kind.

Oftewel: Het begin van de wijsheid (jeugd) is het stellen van goede vragen. Voor volwassenen: het begin van de wijsheid is je positieve levenservaringen loslaten op de antwoorden van jouw kritische vragen.

Wijsheid staat niet gelijk aan kennis. Wijsheid is ervaringen x kennis.