Moet het vak Engels verplicht worden gegeven op een HBO-opleiding?

Toegevoegd na 42 minuten:
Ik bedoel dan eigenlijk ook of er ergens in de wet iets over staat opgenomen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (8)

Ik vind van wel. Engels is een heel belangrijke taal en wordt zeker op hoger niveau veel gebruikt en gesproken. Het is belangrijk om na de middelbare school verder te gaan met engels. Op het MBO wordt het tegenwoordig verplicht gegeven. (bv SPW)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Engels is een belangrijke taal en dus verplicht vind ik.
Voor een HBO opleiding zeker want zonder engels kom je tegenwoordig niet meer zo ver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft niet een apart vak te zijn, maar het lijkt me zeker zinvol als de Engelse taal op de één of andere manier onderdeel is van de opleiding.

Je kunt ervan uitgaan dat HBO-studenten een zekere basis hebben, dus dat kun je ook invullen door Engelstalige boeken voor te schrijven, met een optionele cursus Engels voor degenen die daar moeite mee hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooropgesteld vind ik eigenlijk dat het onderwijs engels op de middelbare school van hogere kwaliteit moet worden, want daar leg je eigenlijk de basis (en natuurlijk ook op de basisschool). Maar het kan nooit kwaad om dit uit te breiden en bij te houden. Het ligt er misschien ook aan welke richting je doet, maar zeker als je een studie volgt die internationaal wordt geregeld dan kun je eigenlijk niet om engels heen. Je moet veel literatuur en andere bronnen kunnen lezen en ook kunnen schrijven in het engels. Als je straks op je werk internationale contacten zult hebben dan is het wel belangrijk om je niet alleen uit te kunnen drukken, maar bovendien dit zo correct mogelijk te doen. En als er na de middelbare school geen enkel toetsingsmoment meer is, hoe weet je dan zeker dat je engels wel zo goed is? En gezien het succes van boekjes als 'I always get my sin' is het engels van veel nederlanders niet zo goed als dat ze altijd denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk, de eerste wereld taal kun je niet goed genoeg beheersen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een onzin, nee, zeker niet, niet voor elke HBO-opleiding heb je ook engels nodig. OK, een fysiotherapeut bv kan een engelse patient krijgen maar de kans dat de cassiere bij de HEMA een engelse klant krijgt is groter.
Vele bedrijven hebben nog steeds alleen Nederlandse contacten of zijn juist erg duits georienteerd.

En begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op engels, heb namelijk zelf engels gestudeerd maar we wonen nog steeds in Nederland.

Er zijn veel mensen die wel een HBO studie doen maar die totaal niet sterk zijn in talen en daarom juist een niet-taal georienteerde opleiding gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh nee; als je een tekort aan technici wil moet dat vooral gebeuren. De meeste echte betas die ik ken hebben een behoorlijke moeite met taal lessen. Daarbij is het tegen die tijd doorgaans te laat. Mijn boeken waren vanaf de eerste dag grotendeels in het Engels en als je dan nog moet leren wat er staat ben je echt te laat.
En als je boven op dat niveau nog aanvullende eisen wil gaan stellen vraag je om enorme uitval.
Er wordt overigens op het HBO (minder op WO) nog wel les gegeven in hoe je in het Engels een presentatie houd en verslagen/rapporten schrijft. En dat geld ook voor Nederlands maar vaak zijn die lessen moeilijk met vooral technische studies te synchroniseren. iig: studenten van andere opleidingen die ik daar over gesproken heb viel het toch vaak op dat de taal docent, de overige docenten en stage/afstudeer begeleiders ieder andere ideeën hadden over een goed verslag. (Ik heb zelf al eens zo 3 totaal verschillende verslagen zitten typen omdat ik het beu was 3 totaal tegenstrijdige beoordelingen te krijgen. Daarna heb ik er overigens tot mijn eigen verbazing nooit meer commentaar op gehad.)

Dat gezegd: het valt me op dat juist de typerende dyslectische techniek studenten vaak een betere beheersing van het Engels hebben. En wellicht zijn aanvullende Engelse lessen geen overbodige luxe op het HBO en WO maar om die verplicht te stellen vind ik echt onzinnig. Er zijn genoeg studenten die het Engels zeer goed beheersen en die kunnen hun tijd beter aan andere dingen besteden. Er zijn overigens wel vaak bijspijker lessen te volgen via de opleiding maar ik denk niet dat ze verplicht zijn die aan te bieden.
Verder hebben individuele opleidingen een behoorlijke vrijheid in het les pakket dat ze aanbieden. Er worden wel zekere kwaliteitseisen gesteld aan dat les pakket maar de daadwerkelijke invulling is aan de opleiding zelf. Je ziet wel dat veel dingen op verschillende opleidingen op ruwweg hetzelfde punt in een studie gegeven worden omdat je dat nu eenmaal nodig hebt als basis voor verder in de opleiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat verplicht geven niet nodig is, maar ik denk wel dat de mogelijkheid gegeven moet worden om extra Engelse en/of Duitse lessen te volgen als je daar moeite mee hebt. En dat die mogelijkheid bieden verplicht zou moeten worden.