School moet schadevergoeding betalen na 'stoeispel'

als mijn zoon tijden de gym onder het voetbal in een duel komt met andere leerling die hem een harde duw geeft
daardoor te val raakt en verschillende botbreuken en open wond en peesletsel op loopt
wat nu
niemand erkend schuld
het is een kluster 4 school voor kinderen met zwaare adhd
het komt nooit meer heelemaal goed met zijn vinger
heeft ook al een operatie moeten ondergaan
nog stort zijn vinger weer in is krom en scheef kan hem daardoor niet goed meer gebruiken
wat nu
vrg diana

Toegevoegd na 4 dagen:
het probleem is dat niemand ook de jongen niet aansprakelijk zijn omdat het tijdens de gym is gebeurd

Toegevoegd na 1 week:
weer na ziekenhuis geweest moet november weer geopereerd worden 2 maand rust nemen en dan moet hij zelf beslissen of hij nog een operatie wil want hij heeft nu een zwanehalsvinger
op school werken ze niet mee vooral met handearbeid
heeft een 3.5 op het raport
hij is 14 jaar en is er echt ziek van
hoe moet het nu verder

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Dit soort problemen los je niet via internet op. Hiervoor ga je naar een letselschade advocaat.
14 jaar geleden
Als een leerling tijdens een sport- of spelsituatie op school letsel oploopt, dan kan de school aansprakelijk zijn voor vergoeding van het letsel. Dit is het geval als voorzienbaar was dat de activiteit een verhoogd risico met zich mee zou brengen, zoals bij ‘stoeispelen’.

Omdat een school een bijzondere zorgplicht heeft tegenover de kinderen, dient een school veiligheidsmaatregelen te nemen om zo veel mogelijk te voorkomen dat kinderen iets overkomt tijdens gym, een sportdag of bij stoeien op het schoolplein. Ook dient er deskundig toezicht aanwezig te zijn tijdens de sport- en speelmomenten van de kinderen. Als een school deze zorgplicht schendt, is zij aansprakelijk voor letsel dat een kind op zo’n moment oploopt.
14 jaar geleden
Zowieso moet je hiervoor naar een advokaat. Maar sprekende uit mijn rol op een universiteit; Leerlingen die op school verblijvenvallen in principe onder de verantwoording van die school. Dus onder de aansprakelijkheids verzekering van de school. Dit is duidelijk een zaak die de verzekeringen van de ouders van de andere leerling en die van de school onderling moeten uitvechten. Als ze dit weigeren te doen zou ik min rechtsbijstandsverzekering maar eens bellne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de school verantwoordelijk is, de leerkracht valt uiteindelijk onder verantwoording van de directie.
hier zitten natuurlijk nog een aantal lagen tussen. de school lijkt onder deze verantwoordelijkheid uit te willen komen. ik denk dat je er met gewoon praten niet uit gaat komen. je zult dus een advocaat moeten nemen.

mijn vraag is doet jouw verzekering moeilijk met het betalen van de behandelingen of wil je een schade vergoeding van de school ter compensatie van het (blijvende) letsel?

heel er vervelend allemaal. maar het is erg makkelijk om te zeggen: de (gym)leerkracht had beter op moeten letten. alle ouders weten dat dit soort ongelukken overal kunnen gebeuren. ze waren aan het voetballen. hier zullen regels aan zitten als elkaar niet duwen. maar net als overal overtreden mensen en dus ook kinderen in het heetst van de strijd de regels.
een duw gebeurt in 2 seconden, dit kan je niet voorkomen.
ook al zijn er tien toezichthouders. ik wil hiermee zeggen dat ik niet vind dat er sprake is van nalatigheid van de school/leerkracht. maar ze wel verantwoordelijk zijn voor het opgelopen letsel omdat het simpelweg op school onder hun toezicht is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je bij de ouders van de desbetreffen de leerling moet zijn. Voor een dergelijk incident kun je m.i de school niet verantwoordelijkstellen.