Wat is het nut van sommige opleidingen en/of certificeringen?

Maandag start ik op aanvulling van mijn VCA (Veiligheid Checklijst Aannemers) Basisveiligheid met mijn VCA VOL (Volledig operationeel Leidinggevende). Dit overigens puur preventief, omdat er steeds meer potentiële klanten zijn die dit eisen voordat je het terrein op komt...

Natuurlijk wist ik vooraf al dat als er onverhoopt brand uit breekt je vooral eerst aan je eigen veiligheid moet denken. Maar niet iedereen heeft in een ver verleden voor de Brandweer gewerkt. En natuurlijk wist ik 'proefondervindelijk' al dat je vooral je PBM's (Persoonlijke Beschermings Middelen) moet gebruiken als je bloot staat aan directe gevaren...

'Sociale Hygiëne' voor de Horeca is ook zo'n leuk voorbeeld...

Tot nu toe ben ik nog niets tegen gekomen wat ik uit ervaring nog niet wist...

Wat is dan het nut van deze opleidingen/certificeringen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vaak is het erg nuttig om bepaalde certificaten te hebben, puur om aan de buitenwereld te laten zien dat je bepaalde kennis in huis hebt. Zo heb ik een opleiding gedaan bij het CB (college van belastingadviseurs) om te kunnen laten zien aan prospects dat ik niet zomaar een adviseurtje ben, maar wel een gedegen opleiding heb gehad, en dus verstand van zaken heb. Ookal heb ik niet veel nieuws geleerd gedurende de opleiding heb ik toch examens moeten doen en een diploma moeten halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor jou heeft dit natuurlijk geen enkele toegevoegde waarde. Jij weet dat je het allemaal kunt, maar om aan de buitenwereld te laten dat je het daadwerkelijk kan, heb je een 'bewijs' nodig. Je moet kunnen laten zien dat je aan bepaalde criteria voldoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nut van deze opleiding is de volgende:

Een stukje bevorderen 'veilig werken', naast bewustwording van ergonomie, en het gebruiken van PBM's.
Oftewel, je 'tilt' de minimum nivo van de mensen op de werkvloer naar een hoger bewustwordings nivo.
Jouw zin: "Tot nu toe ben ik nog niets tegen gekomen wat ik uit ervaring nog niet wist" is niet relevant, omdat je niet van een opleidingsinstituut kan verlangen dat ze eerst iedereen persoonlijk gaan aanschrijven met de vraag 'of ze al op de hoogte zijn met de materie die binnen het VCA-VOL behandeld word'.
Als je mee wilt doen met aanbestedingen wordt er gewoon van je personeel, en dus van jezelf, verlangt dat je VCA gecertificeerd bent.

Toegevoegd na 7 minuten:
"de nivo"= "het nivo"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nivo moet dus niveau zijn;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK...